چکیده:
امروزه برخی ضرورتهای سیاسی باعث تعاملات گسترده پشت پـرده بعضـی دولتها با گروههای تروریستی شده است؛ همین عاملی محرکی جهت بازشناسـایی مسـؤولیت دولتها در قبال نقشها و تکالیف آنان در روند زنـدگی بینالمللی در برابـر دیگـر بـازیگران اسـت. با در نظر گرفتن خطر این گروهها برای صلح و امنیت جهانی و ممنوعیتهای بینالمللی همچنان شاهد حمایتهای مـادی و معنـوی رهبـران برخی دولتهای منطقه خاورمیانه از پدیده تروریسم هستیم که این وضعیت باعث میشود مسؤولیت کیفری را متوجه رهبران دولتهای حامی بدانیم. قابلیت احراز مسؤولیت کیفری آنها و طرح ایـن مسـؤولیت ذیـل عناوین مجرمانه جنایات ضد بشریت و جنایات جنگی در مواد 7 و 8 اساسـنامه دیـوان بینالمللی کیفـری قابلبحث بوده و بر اساس مبانی نظریه نوین تلفیق تقصیر مدیران ارشـد و سیاستهای شـخص حقـوقی و تسری رهیافت بینالمللی عدالت انتقـالی (مسـؤولیت کیفری متأخر ناشی از اقدامات بینالمللی) رهبران عالیرتبه سیاسی قابلرسیدگی واقعی است. با توجه به عدم شناسایی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در نظام بینالملل در این تحقیق به دنبال رویکردهایی جهت شناسایی مسئولیت کیفری رهبران سیاسی دولتهای حامی تروریسم با تأکید بر جغرافیای سیاسی خاورمیانه هستیم.
Today But, some political necessities have caused states’ extensive interaction with
terrorist groups behind the scenes. This is a driving factor in recognizing the
responsibility of states for their roles and responsibilities in the international society
against other actors. In this research, in addition to analysis the theoretical foundation
of responsibility of legal persons (goverments leaders), we have briefly overviewed
general responsibilities of states with the respect to terrorism phenomenon, and viewed
the supplementary and specific responsibilities of states in the form of the doctrine of
responsibility to protect against other actors of international relations. Considering the
threat of these groups to international peace and security and international
prohibitions, we have also reviewed moral and material supports of terrorism by some
leaders and states. This situation made us to understand criminal responsibility of
leaders considering all the existing restrictions, and the ability of authentication of
their criminal liability and the design of this responsibility for crimes against humanity
and war crimes that are available in Articles 7 and 8 of the Statute of the International
Criminal Court. regarding the nonidentification of criminal liability of legal persons in
the international system in this study, we are looking for approaches to identify the
criminal responsibility of the political leaders of supporting terrorism with emphasis
on the political geography of the middle east.