چکیده:
وبگاههای دانشگاهی از مهم ترین معیارهای وب سنجی دانشگاه ها در سطح جهانی هستند. در این مقاله مدلی بر پایه تصمیم گیری چند معیاره برای اندازه گیری شاخص های ارزیابی وبگاه دانشگاه معرفی شده است. مدل پیشنهادی، دارای شش بُعد اصلی شامل: «کاربرد پذیری»، «محتوا»، «عملکرد»، «خدمات دانشجویان»، «کارایی» و «قابلیت اطمینان» به همراه چهارده سنجه شامل: «قابلیت فهم»، «پوشش»، «صحت»، «وضوح»، «هویت دانشگاه»، «اطلاعات آموزشی»، «ناوش پذیری»، «دانشجو محوری»، «کنترل»، «پشتیبانی مبتنی بر وب دانشجویان»، «نگهداری»،«دسترس پذیری»، «سرعت» و «وقوع خطا در پیوند» است. در گام بعد به دلیل ابهام ذاتی موجود در مفاهیم این شاخص ها از ترکیب روش مجموعه های فازی همراه با روش رتبه بندی ویکور برای وزن دهی و رتبه بندی شاخص ها و سنجه ها استفاده شده است. در روش ویکور سعی بر این است که نزدیکترین جواب به گزینه ایدئال انتخاب شود؛ در نهایت مدل ارزیابی دقیقی برای سنجش کیفیت وبگاه های دانشگاهی تدوین شده است. سپس با اعمال مدل پیشنهادی بر وبگاه ده دانشگاه برتر ایران، نتایج حاصل از آن بررسی شده است. با توجه به این نتایج از میان تمامی شاخص ها، شاخص «صحت» بیشترین اهمیت و شاخص «وقوع خطا در پیوند» کم ترین اهمیت را داراست. همچنین این نتایج نشان می دهد که بین روش های «ویکور-فازی»، روش «وب سنجی» و روش «شاخص ارزیابی وب» همبستگی معناداری وجود ندارد. نتایج حاصل از این پژوهش به طراحان وبگاه های دانشگاهی کمک میکند تا از ضعف های طراحی خودآگاهی یابند و به کمک آن به تقویت وبگاه های دانشگاهی بپردازند.
Academic websites are one of the most important criteria to measure university websites worldwide. In this paper, a model based on multi-criteria decision-making for measuring the university websitechr('39')s evaluation indicators is introduced. The proposed model has six main dimensions including: "usability", "content", "functionality", "student services", "efficiency" and "reliability" along with fourteen indicators including: " understandability", "coverage", "accuracy", "clarity", "university identity", "educational information", "navigability", "student-centeredness", "control", "student web-based support", "maintenance", "accessibility", "speed" and "link error". In the next step, due to the inherent ambiguity in these indicatorschr('39') concepts, a combination of the fuzzy set method with the VIKOR ranking method has been used to weigh and rank indicators and metrics. In the VIKOR method, an attempt is made to select the closest answer to the ideal option; Finally, a detailed evaluation model has been developed to measure academic websiteschr('39') quality. Then, by applying the proposed model on the website of the top ten universities in Iran, the results are reviewed. According to these results, the "accuracy" index is the most important, and the "link error" indicator is the least important among all indicators. These results also show that there is no significant correlation between the "fuzzy-VIKOR" method, "webometrics" method, and "web evaluation index" method. This studychr('39')s results help university website designers become aware of web designchr('39')s weaknesses and use it to strengthen academic websites.