چکیده:
میان ساختارهای پنهان مساجد و مفاهیم غیبی متجلی در ادبیات غیبی ایران ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که نشانگر حساسیتهای اعتقادی در شیوه ی ساخت مساجد مشهور ایران به خصوص اصفهان بوده است. لذا این سوال پیش میآید که چه عاملی سبب تجلی مفاهیم غیبی در معماری مساجد و در مقیاس کوچکتر در مساجد اصفهان شده ست؟ و در آن چه شواهدی از تائیدات غیبی در باعث ایجاد حس تقرب و جاودانگی میشود؟ در این راستا این پژوهش با هدف پاسخ به سوالات مطرح شده، به طور خاص در مسجد جامع اصفهان میکوشد به عواملی بپردازد که باعث تجلی غیب در این بنا شده است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر بررسی نمونه موردی با استفاده از شیوه ی زمینه یابی و ثبت مشاهدات توصیفی-تحلیلی با رویکرد درون نگرانه است. ابتدا با شیوه ی زمینهای و با مراجعه به منابع غیبی در ادبیات (اشعار حافظ و مولوی به عنوان افرادی واصل بر غیب با کارگیری مفهوم مثالی قوه ی خیال)، عوامل اجتماعی-کالبدی غیبی به عنوان شاخصهای ایجاد معماری غیبی ارائه شده و سپس با بررسی نمونه موردی توصیفات درون نگرانه و برداشتهای درونی از مفاهیم مستتر در معماری مسجد جامع اصفهان، در جهت تدقیق عوامل موثر در جاودانه شدن این مغیب ارائه میگردد. از جمله ی مفاهیم غیبی، مفاهیم مربوط به عالم مثال است. مفهوم مثالی و مدرک مرتبط با آن یعنی قوه ی خیال، به ایجاد رابطه ی انسان با عوالم غیبی در سلسله مراتب عوالم مادی، مثالی و ملکوتی میپردازد که با تامل در آنها میتوان بر نحوه ی دریافتهای غیبی شاهدان غیب در شئون تمدن مبتنی بر غیب، از جمله معماری دست یافت. در مسجد جامع اصفهان به واسطه ی مفاهیمی چون: بیرون گردن نعلین، خرقه ی میآلود، انشای هندسه ی درون، تتق غیبی، خرابات، جام جم و غیره، نحوه ی دستیابی به مفاهیم غیبی را در بنا تبیین میگرداند. نتایج اجمالی این تحقیق حاکی از این است که ساختار غیبی مسجد به دلیل تجلی مفاهیم غیبی ناشی از نحوه ی کاربرد ابزارهای تجلی زمان خود از جمله ادبیات و معماری غیبی، امکان ایجاد قرار و سرانجام حس تقرب در این بنا شده است.
There are close relationships between hidden structures of mosques and unseen concepts embodied in Persian language and literature of Iran, which indicates the religious beliefs. The places that have been created as the result of unseen concepts, show that construction of famous mosques in Iran, especially in Isfahan Style are immortal and timeless. A question arises in this context as to what factors have led to the manifestation of unseen concepts in the architecture of Isfahan mosques objectively? And what are the evidences of unseen confirmations that led to focus of Divine Attention and Approach? In this regard, this research aims to answer the questions raised, especially in the mosque of Isfahan and tries to address the factors that led to the manifestation of the unseen in this building. The research method is introspection and its strategy is grounded theory. The method refers to the unseen sources of Persian literature of Iran Hafez's and Mulavi's lyrics to extract unseen concepts then introspective descriptions of case study are presented as internal perceptions of the manifestation of concepts in the architecture of the mosque of Isfahan, in order to elucidate the effective factors in the immortality of this mosque.The emergence of The Unseen Nature of existence is Divine Hidden Manifestation in the mirror of creation, which can be understood by worship to pay attention to inner realms. Therefore, the architecture of the place-time of worship can be a container of intuition of unseen realms of existence. The paradigmatic allegorical immortal language of unseen architecture in Jame Mosque of Isfahan is full of glimpses of witnesses in different periods, in desire to intuit unseen realities. In this mosque, concepts derived from the Hafiz's and Mulavi's poems as persons who have indwelled in unseen realm and speak about the realities allegorically that can be employed as esoteric meanings of architecture with their manifestation in place and time. This research is done
with hope to use the unseen meanings in mosque architecture to upgrade them as reminder of unseen realities and in a higher level as unseen places