چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه تمرکز مشتری با حق الزحمه و کیفیت حسابرسی در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته، جامعه مورد بررسی در این تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1387 تا 1396 میباشد. جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای صورت گرفته ودادهها نیز از سایت بورس اوراق بهادار تهران و مراجعه به صورتهای مالی و همچنین نرم افزار بانک اطلاعاتی ره آورد نوین استفاده شده است. با استفاده از دادههای تاریخی بصورت پانل دیتا مدل مناسب پیشبینی و از روش رگرسیون جهت تعیین رابطه ریاضی بین متغیر مستقل (تمرکز مشتری) و متغیرهای وابسته (حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی) و متغیرهای کنترلی (بازده داراییها، سن شرکت، اندازه شرکت و اهرم مالی) استفاده گردیده است. طبقه بتدی دادههای پس از جمع آوری شدن به وسیله نرم افزار اکسل صورت گرفته و در نهایت با کمک نرم افزار اقتصادسنجی Eviews تفسیر فرضیهها انجام گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها نتایج بدست آمده نشان داد بین تمرکز مشتری و حق الزحمه حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت وجود دارد. همچنین مقدار سطح معناداری 2863/0 متغیر کنترلی بازده دارایی نشان داد با حق الزحمه حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود ندارد. اما با توجه به مقادیر معناداری 0001/0 نشان داد بین متغیرهای سن، اندازه و اهرم مالی با شرکت و حق الزحمه حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مقادیر سطح معناداری متغیرهای کنترلی بازده دارایی= 3437/0، سن= 8411/0 و اهرم مالی = 6105/0 نشان داد با کیفیت حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود ندارد. اما تنها متغیر اندازه برابر با 0015/0 نشان داد با کیفیت حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد، بنابراین در فرضیه دوم نشان داد که رابطه بین تمرکز مشتری و کیفیت حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران رابطه وجود ندارد.