چکیده:
جهانیسازی فرایندی تاریخی در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که منجر به ورود عوامل غیربومی در حوزهها و قلمروهای بومی میگردد و بر دیگر جوامع در سطوح مختلف تأثیر میگذارد. این پژوهش در پی بررسی تأثیر برخی از ابزارهای مؤثر جهانیسازی(شامل: میزان استفاده از فناوریهای ارتباطی، محصولات صنعتی، محصولات فرهنگی و تبلیغات تجاری) بر نگرش دانشجویان نسبت به آن است. مبنای نظری این پژوهش، نظریه گیدنز در باب جهانیشدن است و جامعه آماری آن نیز 16409 دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 نفر انتخاب گردید. روش پژوهشی در این تحقیق، روش پیمایشی است و از ابزار پرسشنامه در جمعآوری دادهها استفاده شده است. دادهها، پس از گردآوری با کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهشی حاکی از آن هستند که بین ابزارهای جهانیسازی و نگرش دانشجویان نسبت به آن، یک رابطه همبستگی مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که ابزارهای جهانیسازی، در مجموع 24 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند. با توجه به پیشینه نظری و تجربی و با توجه به نتایج حاصله، میتوان گفت که جهانیسازی با کمک ابزارهای خود در حال تغییر و تأثیرگذاری بر نگرش دانشجویان در زمینههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است؛ به نحوی که نگرشهای یاد شده به سوی ارزشهای جهانیسازی که از سوی غرب آموزش داده میشوند؛ تمایل نشان میدهند.
Globalization is a historical process in social, political, cultural and economic dimensions that leads to the introduction of non-indigenous factors into indigenous domains and territories and affects other societies at different levels. This study seeks to investigate the impact of some of the most effective globalization tools (including: the use of ICTs, industrial products, cultural products, and commercial advertising) on students' attitudes toward it. The theoretical base of this research is Giddens's theory on globalization and its statistical population is 16409 students of Shahid Chamran University of Ahwaz. Was done. The research method in this study is survey method and questionnaire was used for data collection. The data were analyzed by SPSS software. Research findings indicate that there is a direct and significant correlation between globalization tools and students' attitude toward it. The results of regression analysis also showed that globalization tools account for 24% of the variance of the dependent variable. Given the theoretical and empirical background and the results, it can be said that with the help of its tools, globalization is changing and influencing students' attitudes in social, political, economic and cultural fields. These tend to the values of globalization taught by the West.
خلاصه ماشینی:
نمره ٤ نشانه توجه کم و نمره ٢٠ نشانه توجه زیاد به تبلیغات تجاری است که در جدول ذیل قابل مشاهده اند: جدول ٤: گویه های میزان توجه به تبلیغات تجاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شاخص های نگرش نسبت به جهانیسازی: در این پژوهش به منظور شاخص سازی نگرش نسبت به جهانیسازی مجموعا از ١٩ گویه با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است که برگرفته از مقاله ی «مؤلفه های جهانیشدن از دیدگاه دانشجویان شرکت کننده در چهار مدرسه تابستانی بین رشته ای کشوری: شیراز» (بذرافکن و همکاران ، ١٣٩٢: ٣٢١-٣١٢) است که پس از اعتباریابی صوری، ضریب آلفای کرونباخ آن ها نیز با کمک نرم افزار SPSS محاسبه شد.
نمره ٤ نشانه نگرش ضعیف و نمره ٢٠ نشانه نگرش قوی نسبت به جهانیسازی فرهنگی است که در جدول ذیل قابل مشاهده اند: جدول ٨: گویه های نگرش فرهنگی نسبت به جهانیسازی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : بذرافکن و همکاران ، ١٣٩٢: ٣٢١-٣١٢ مدل مفهومی تحقیق با توجه به چارچوب نظری ارائه شده ، میتوان یک مدل مفهومی برای تحقیق پیش رو به شکل زیر ارائه داد که بتواند رابطه ابزارهای جهانیسازی را با نگرش دانشجویان نسبت به آن نشان دهد: / شکل ١: مدل مفهومی پژوهش فرضیه های پژوهشی فرضیه اصلی: - به نظر میرسد بین ابزارهای جهانیسازی و نگرش دانشجویان نسبت به آن رابطه معناداری وجود دارد.