چکیده:
این مقاله به بررسی راهبردهای شورای عالی فضای مجازی در سیاستگذاری رسانههای نوین ارتباطی میپردازد. هدف پژوهش شناسایی مهمترین نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای این شورا درعرصه سیاستگذاری رسانههای نوین و تدوین راهبردهای علمی و عملیاتی است و در این خصوص از نظریه های هنجاری رسانه ها،استفاده و رضا مندی ، رسانه های جدید ، هویت و فضای مجازی و سیاستگذاری رسانهای بهره گرفته است.در این پژوهش سیاست های این شورا با استفاده از روش کمی-کیفی ماتریس تحلیلی سوات، از طریق مصاحبه هدفمند با 14 نفر از متخصصان دانشگاهی و صاحبنظران حوزه رسانه و سیاستگذاری، بررسی شده است. در مجموع 15 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و تعداد 16 ضعف و تهدید به عنوان محدودیت این شورا شناسایی شده است.نمره 3/15 ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و نمره2/51 ماتریس ارزیابی عوامل خارجی نشان می دهد که نقاط قوت شورای عالی فضای مجازی در سیاستگذاری رسانههای نوین ارتباطی بیشتر از نقاط ضعف آن و فرصتهای پیش روی این شورا نیز بر تهدیدهای آن غلبه دارد که متناسب با آن، راهبردهای تهاجمی ارائه شده است.
Abstract This article concerns the strategies adopted by the Supreme Council of Cyberspace on modern communication media policies. The purpose of this study is to identify the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats of the Supreme Council of Cyberspace on the area of modern media policies and adopt scientific and operational strategies in this area and in this regard, it has used the theories of normative media, use and gratification, new media, identity and cyberspace, and media policy-making . This research uses a qualitative-quantitative method based on SWOT Analysis Matrix to deal with the Council’s policies ,therefore, purposive interviews were conducted with 14 academic specialists and experts in the area of policy making and media. In total, 15 strengths and opportunities have been identified as advantages and 16 weaknesses and threats have been identified as limitations. A score of 3.15 of the internal factors evaluation matrix and a score of 2.51 of the external factors evaluation matrix show that strengths of the Supreme Council of Cyberspace policy-making on modern communication media outnumber the weaknesses, with the future opportunities overshadowing the threats; accordingly, offensive strategies have been adopted in this connection.
خلاصه ماشینی:
نمره ٣/١٥ ماتريس ارزيابي عوامل داخلي و نمره ٢/٥١ ماتريس ارزيابي عوامـل خارجي نشان ميدهد که نقاط قـوت شـوراي عـالي فضـاي مجـازي در سياسـت گـذاري رسانه هاي نوين ارتباطي بيشتر از نقاط ضعف آن و فرصت هاي پيش روي اين شورا نيز بر تهديدهاي آن غلبه دارد که متناسب با آن ، راهبردهاي تهاجمي ارائه شده است .
تحقيقي هم که توسط ژانـگ و همکاران (٢٠١٨) با عنوان «نگاهي به تأثير رسـانه هـا در فراينـد سياسـت گـذاري عمومي چين » انجام شده ، به دنبال يافتن پاسخ به اين سؤال است که «چرا در طول ساليان متمادي رسانه هاي سنتي چين از چارچوبي بهره مند نشده اند کـه بتواننـد در فرايند سياست گذاري عمومي اين کشور تاثيرگذار باشند؟ همچنين چرا رسانه هـاي اجتماعي جديد در چين نيز موفـق نشـده انـد آن گونـه کـه لازم اسـت در فراينـد سياست گذاري عمومي در اين کشور تاثيرگذار باشند؟» ,Dai &Zhang, Li, Chen, ) (١٢٩ .
روش تحقيق براي موضوع راهبردهاي شوراي عالي فضاي مجازي در سياست گذاري رسانه هاي نوين ارتباطي از روش کمي-کيفـي رويکـرد مـاتريس تحليلـي سـوآت (swot) بـا استفاده از ابزار مصاحبه نيمه ساخت يافته با متخصصـان دانشـگاهي و صـاحبنظران حـوزه رسـانه و سياسـت گـذاري اسـتفاده شـده اسـت .
Social media & policy making in pakistan administrative review.
The audience-centred approach to media policy making:A critical analysis of south African press freedom commission as a participatory process of review.
The audience-centred approach to media policy making:A critical analysis of south African press freedom commission as a participatory process of review.