چکیده:
درس تربیت بدنی در جهت گسترش سلامتی دانش آموزان می باشد و سلامتی افراد از نظر جامعه سالم و نیرومند بسیار مهم و ضامن بقاء و همچنین حفظ استقلال اجتماع و کشور است. هدف از این پژوهش شناسایی منابع تاثیرگذار بر موفقیت مدارس مجری رشته های تخصصی ورزشی در استان های شمال غرب کشور است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونین، کارشناسان ورزش، معلمان تربیت بدنی استان استانهای شمال غرب کشور (استان آذربایجان غربی، استان آذربایجان شرقی، استان اردبیل، استان زنجان) بودند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 60 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی با روش اشتراوس و کوربین تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 56 مفهوم اولیه (سطح اول) و 7 مقوله عمده (سطح دوم) شناسایی شد. منابع شناسایی شده شامل منابع فرهنگی-اجتماعی، مالی، تسهیلاتی، مادی، فناوری، اقتصادی و مدیریتی بود. واژههای کلیدی مدارس تربیت بدنی، آموزش و پرورش، دانش آموز، رشد و توسعه ورزش
Abstract Physical education as a unit in schools is aimed at promoting the health of students, and the health of individuals is very important in terms of a healthy and strong society and guarantees survival, as well as maintaining the independence of society and the country. The aim of present study is to identify and analyze the factors affecting the success of schools offering specialized sports disciplines in Iran northwest provinces. The research method is qualitative and exploratory. The population is include of managers, deputies, sports experts, and physical education teachers in the northwestern provinces of the country (West Azerbaijan province, East Azerbaijan province, Ardabil province, Zanjan province). Sampling method was non-probability sampling, with purposeful selection and with maximum variability or heterogeneity. The sample size in this study was 60 based on the theoretical saturation. Using Strauss and Corbin approach, the interview measurement tool was open interviews, analyzed based on three stages of open, axial and selective coding. Based on data analysis, 56 primary concepts (first level) and 7 major categories (second level) were identified. The resources identified included socio-cultural, financial, facility, funds, technological, economic and managerial resources. Keywords: Physical education Schools, Education, Student, Sports Development
خلاصه ماشینی:
شناسايي و تحليل عوامل اثرگذار بر موفقيت مدارس مجري رشته هاي تخصصي ورزشي در استان هاي شمال غرب کشور مصطفي افشاري ١*، حميدرضا ميرصفيان ٢، فهيمه محمدحسن ٣، محسن اسمعيلي ٤ تاريخ دريافت : ٩٩/٠٧/٢٦ تاريخ تصويب : ١٤٠٠/٠١/١٦ چکـيده درس تربيت بدني در جهت گسترش سلامتي دانش آموزان ميباشد و سلامتي افراد از نظر جامعه سالم و نيرومند بسيار مهم و ضامن بقاء و همچنين حفظ استقلال اجتماع و کشور است .
در ايران نيز به منظور فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي تقويت مهارت هاي دانش آموزاني که داراي تواناييهاي بالقوه ي ورزشي هستند درس تربيت بدني در مدارس در دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه قرار گرفته است و در اين راستا نيز مدارسي به عنوان مدارس مجري عهده دار انجام و توسعه ورزش هاي تخصصي ميباشد.
هدف استفاده از رهيافت تحقيق کيفي در مطالعه حاضر شناسايي عوامل تأثيرگذار بر موفقيت مدارس مجري رشته هاي تخصصي ورزشي در استان هاي شمال غرب ايران بود، که از روش مصاحبه نيمه ساختاريافته استفاده شد، در اين رابطه براي مصاحبه ، يک پروتکل با توجه به مباني نظري و پيشنه پژوهش تهيه گرديد که مورد تأييد اساتيد و خبرگان حوزه در ابتدا قرار گرفت و در نهايت مصاحبه ها از نخبگان و صاحب نظران در حوزه ي ورزش دانش آموزي گرفته شد.