چکیده:
بعد از تفاهم برجام در تیر 1394 در فضای کسب وکار ایران شرکتهای خارجی حضور گسترده داشتند و همزمان فقدان جدّیِ طرحهای جامع توسعۀ تجارت با کشورهای هدف نیز چشم میخورد. باتوجهبه اهمیت فرانسه بهعنوان یکی از بزرگترین سرمایهگذاران خارجی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مطالعۀ حاضر به تحلیل زمینههای توسعۀ تجارت میان ایران و فرانسه با رویکرد سیاستی و اجرایی اختصاص دارد. براساس نتایج پژوهش به علت اکمال (انطباق) تجاری کمتر میان ایران و فرانسه در مقایسه با ایران و آلمان (یا ایران و ایتالیا)، صادرات و واردات مستقیم میان ایران و فرانسه توجیهپذیری اندکی دارد اما به همین دلیل، مشارکت و همکاری برای تولید مشترک میان طرفین توجیهپذیری بالایی دارد. در این باره، میتوان به تسهیل همکاریهای مشترک میان کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMEs) ایران و فرانسه در قالب یک شبکۀ همزیستی (سیمبیوتیک) و بهتبع آن، فعالسازی نهادهای تجاری دوجانبه بهعنوان یک استراتژی توسعۀ تجاری ـ اقتصادی توجه کرد تا منجر به بینالمللی شدن آنها شود. جهت هدایت این شراکتها، حوزههای فعالیت برگزیده بهویژه جهت سرمایهگذاری مشترک طرفین در ایران نیز استدلال و ارائه شده است. در مجموع، مشارکتهای اقتصادی میان ایران و فرانسه در حوزههای پیشنهادی این پژوهش میتوانند با ایجاد ارزش مشترک (اشتغال، ثروت و...)، منافع فرانسه را به ایران نزدیک و چهبسا فرانسه را به ایران تا حد قابلملاحظهای وابسته کند که نظر به اهمیت سیاسی فرانسه در اتحادیۀ اروپا و شورای امنیت از زوایۀ پدافند غیرعامل اقتصادی در جهت امنیت ملّی ایران قابلارزیابی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
تحليلي سياستي بر محيط توسعۀ همکاري هاي تجاري ـ اقتصادي ميان ايران و فرانسه ١ احسان سلطاني فر،٢ هاشم آقازاده ،٣ منوچهر انصاري ٤ چکيده بعد از تفاهم برجام در تير ١٣٩٤ در فضاي کسب وکار ايران شرکت هاي خارجي حضور گسترده داشتند و هم زمان فقدان جدي طرح هاي جامع توسعۀ تجارت با کشورهاي هدف نيز چشم مي خورد.
با اين حال ، مشاهدات پژوهشگر و مصاحبه هاي وي با کنشگران اقتصادي (از جمله هيئت هاي ورودي از آلمان ، فرانسه و کرواسي ) حاکي از فقدان طرح و برنامۀ مشخص در ميان طرفين ايراني و خارجي براي فعال سازي فرصت ها و حوزه هاي همکاري متقابل بود (سلطاني فر، ١٣٩٣).
بنابراين سؤالات پژوهش عبارت است از: ـ محيط همکاري هاي تجاري ـ اقتصادي ميان ايران و فرانسه داراي چه ويژگي هايي است ؟ ـ چه سياست ها و تسهيلاتي را مي توان براي توسعۀ فرصت هاي کسب وکار دوجانبه و بهره برداري از آن ها پيشنهاد داد؟ ٣.
اين شواهد 13 پژوهشگران را بر آن داشت تا با روشي کيفي درصدد تحليل محيط و فرصت هاي تجارت بين الملل ميان ايران و يکي از کشورهاي هدف خارجي و تحليل اکوسيستم تجاري فيمابين به صورت نظام يافته برآيندکه دراينجاميان ايران وفرانسه ودرتطبيق بااقتصادهاي اروپايي مشابه فرانسه يعني آلمان و ايتاليا صورت گرفت .
از سوي ديگر، نظر به تجربيات کشورهاي مشابه نظير آلمان در ايران ، بايد به همکاري ها و مشارکت ميان بخش هاي کوچک و متوسط فرانسوي و ايراني نيز توجه کرد و نهادهاي تجاري دوجانبه نظير اتاق هاي مشترک و کانال هاي بانکي مستقل بيش از پيش فعال شوند.