چکیده:
صنعت خودرو به واسطه ارتباط گسترده با دیگر صنایع و میزان تولید و اشتغال بالا در آن، نقشی پررنگ در اقتصاد ایران دارد. از این رو بهبود سیاستگذاری و راهبردپردازی در این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحقیق با رویکرد آیندهنگاری راهبردی در پی ارایه گزینههایی راهبردی برای سیاستگذاری در صنعت خودرو ایران میباشد. ابتدا دادههای مربوط به مبانی نظری پژوهش به روش کتابخانهای گرداوری و پنج نوع گزینهراهبردی یکپارچه مبتنی بر ادبیات تحقیق معرفی شدند. روش کلی تحقیق از نوع کیفی میباشد و به منظور شناسایی تصاویر پیش روی صنعت در افق 1410 از تکنیک دلفی و برای شاخص اجماع خبرگان از "دامنه بین چارکی" استفاده شده است. سپس با ترسیم "نمودار پراکنش" بر پایه دو محور میزان تاثیر و احتمال وقوع، 9 تصویر به عنوان تصاویر اولویتدار گزینش شدند. در انتها، بر مبنای گونههای پنجگانۀ گزینه راهبردی و تصاویر مستخرج از فرایند آیندهنگاری، توصیههایی برای بهبود سیاستگذاری در صنعت خودرو ایران ارایه شدند. نواوری این تحقیق، در شیوه ارایه گزینههای راهبردی، مبتنی بر رویکرد آیندهنگاری راهبردی است.
The automotive industry has a strong role in the Iranian economy due to its extensive communication with other industries and its high production and employment levels. Therefore, it is important to improve policy-making and strategy in this industry. This research tries to provide strategic options for policy making in the Iranian automotive industry based on a strategic foresight approach. First, data on the theoretical foundations of the research were collected through library research method and five types of integrated strategy options were introduced based on the literature review of the research. The overall research methodology is qualitative. Delphi technique was used to identify future industry perspective in 2021. The Inter-Quartile Range was used as an indicator for the consensus of experts. Then, plotting the "distribution chart" based on the two-axis effect rate and probability of occurrence, nine images were selected as priority images. In the end, the research presents some recommendations for improving policy in the automotive industry of Iran, based on the five kinds of strategic options and images extracted in the foresight process. The method of presenting strategic options based on the strategic foresight approach is the innovation of this research.
خلاصه ماشینی:
Strategic planning مواجه کرده است (٢٠٠٣ ,Grant ;٢٠١١ ,Sull &Eisenhardt ;١٩٩١ ,Datta &Camillus ).
از اين رو اين پژوهش قصد دارد با تخمين تصاوير١٢ ممکن و محتمل در صنعت خودرو ايران در افق ١٤١٠ و عرضۀ برخي گزينه هاي راهبردي ١٣ بر اين مبنا، به برنامه ريزي بلند مدت در اين صنعت کمک کند و ضمن پيش گيري از غافل گيري در برابر شگفتي سازها١٤، زمينه را براي شناخت و ساخت تصاوير مطلوب آينده در اين صنعت فراهم کند.
از اين رو در تحقيق حاضر ابتدا تصاوير مربوط به صنعت خودرو ايران در افق ١٤١٠ به کمک روش دلفي شناسايي و اولويت بندي مي شوند و سپس مبتني بر ادبيات آينده نگاري راهبردي ، به ارايه گزينه هاي راهبردي براي تصاوير گزينش شده مي پردازد.
خلق اين راهبرد ايجابي مبناي راهبردپردازي در آينده نگاري راهبردي است ؛ اما متناسب با فرصت ها ِ و قوت هاي شناسايي شده ، ضعف ها و تهديدهايي وجود دارند که موفقيت راهبرد ايجابي را به ِ خطر مي اندازند و بايد براي آنها راهبردهاي سلبي تدوين کرد (٢٠٠٦ ,Bishop &Hines ).
از اين رو تدوين گزينه هاي راهبردي «منفعت طلب و آسيب گريز» انتخاب مناسبي براي مديران فعال در صنعت خودرو است .
). “The advanced role of corporate foresight in innovation and strategic management-Refections on practical experiences from the automotive industry”, Technological Forecasting & Social Change, 101, 37-48.