چکیده:
کارآفرینی فرایندی است که در شبکه ی متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است. روابط اجتماعی می توانند رابطهی کارآفرین را با منابع و فرصت ها ، محدود یا تسهیل کنند. بر این اساس مطالعه، شناخت و تحلیل روحیه کار آفرینی از رویکردی جامعه شناختی اهمیتی دو چندان می یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان روحیه ی کار آفرینی و ارزش های فرهنگی باتوجه به نقش میانجی باورهای قالبی می باشد. جمعیت آماری شامل کلیه زنان کارآفرین (اعم از زنان فعال در هسته های فناور) استان خوزستان که طبق آمار ارائه شده از سوی امور بانوان استانداری 264نفر می باشند. روحیه کارآفرینی برمبنای دیدگاه نیاز به موفقیت ، ارزش های فرهنگی با توجه به دیدگاه پارسونز و همچنین باور های قالبی به عنوان متغیر میانجی برمبنای نظریه جامعه پذیری جنسیتی و دیدگاه طرحواره جنسیت مورد تبیین نظری قرار گرفت. حجم نمونه با توجه به خطای نمونه گیری 05/ 0 و سطح اطمینان 95/0 با آماره مجذور کای برای یک درجه آزادی، مقدار n=140 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار و18 SPSSو Amosانجام شد. یافته های پژوهش نشانگر اثرگذاری ارزش های فرهنگی در چهار بعد توزیع قدرت، درجه پذیرش ابهام، مردانگی و فردگرایی بر روحیه ی کارآفرینی با توجه به میانجیگر متغیر باورهای قالبی می باشد. براینمبنا برای تقویت روحیهیکارآفرینی علاوه بر شناسایی ظرفیتهای زیست بوم کارآفرینی در استان خوزستان، توجه به فرهنگ ایده پروری و ایده پردازی و همچنین ایجاد تغییر و تحول ساختاری به ویژه در حیطه باورهای قالبی ضرورت مییابد.
Entrepreneurship is a process that is located in a changing network of Community Relations, and these Social Relations can limit or facilitate the entrepreneur's relationship with resources and opportunities. Thus, the study, recognition and analysis of entrepreneurial spirit from the sociological approach are of double importance. The purpose of this study is to investigate the relationship between entrepreneurial spirit and cultural values with regard to the mediating role of stereotyped beliefs. The statistical population includes all women entrepreneurs (including women active in technology cores) in the Khuzestan, which according to statistics provided by the affairs of the governorate women are 264 people. Entrepreneurial spirit was theorized according to Parsons' view of the need for success and cultural values as well as stereotyped beliefs as mediating variables based on gender socialization theory and gender schema theory. The sample value was n = 140 according to the sampling error of 0.05 and the confidence level of 0.95 with chi-square statistic for one degree of freedom.Data analysis was performed using SPSS 18 and Amos software The findings show that cultural values influence the four dimensions of power distribution, degree of acceptance of ambiguity, masculinity and individualism on entrepreneurial spirit with regard to variable mediator of stereotyped beliefs. Therefore, in order to strengthen the entrepreneurial spirit, in addition to identifying the entrepreneurial ecological capacities in Khuzestan province, it is necessary to pay attention to the culture of ideation and idea generation, as well as to create structural change, especially in the field of stereotypes.