چکیده:
ارزیابی کتابهای درسی یکی از مؤلفههای بسیار اساسی در بهسازی و بهبود برنامه درسی است که به هنگام تکوین برنامه دانشآموزان صورت میگیرد و میتواند برنامهریزان و تهیهکنندگان یک برنامه را به شکل عملی و منطقی یاری رساند. در این مقاله نیز به نقد و بررسی کتاب مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان (1399) پرداخته میشود. مؤلفان کتاب احمد رجبزاده، حسن ملکی و محمدمهدی ناصری هستند. پنج فصل کتاب شامل: شکلگیری زندگی اجتماعی، نظام اجتماعی، نظام خانواده، نظام اقتصادی و نظام سیاسی هستند. در تمام فصلها اهداف، پرسشها، مروری بر فصل و فعالیتها دیده میشوند. بررسیهایی که در این مقاله انجامشده است نشان میدهند، کتاب از نظر شکل و محتوا دارای مشکل است که باعث میشود، دانشآموزان در خوانش آن دچار مشکل شوند. درنتیجه به لحاظ شکلی کتاب، طرح جلد کتاب، حروفنگاری و صفحهآرایی، کیفیت چاپ، صحافی و قطع اثر و منابع موردبررسی قرار گرفتند. همچنین به لحاظ محتوای کتاب، یکدست بودن متن، انسجام منطقی مطالب، رویکرد انتقادی و کاستیهای مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
Textbook evaluation is one of the most essential components in improving the curriculum that takes place during the development of the student curriculum. Can help programmers and developers of a program in a practical and logical way. In this article, the book of social studies of the first year of high school (1399) is reviewed. The authors of the book are Ahmad Rajabzadeh, Hassan Maleki and Mohammad Mehdi Naseri. The five chapters of the book include: the formation of social life, the social system, the family system, the economic system and the political system. In all chapters, goals, questions, chapter overviews and activities are seen. Students have difficulty reading it. As a result, in terms of book form, book cover design, typography and page layout, print quality, binding and cut, and sources were examined. The content of the book, the uniformity of the text, the logical coherence of the content, the critical approach and the shortcomings were also reviewed.
خلاصه ماشینی:
همچنين در مقدمه بيان شده است ، محورهاي اساسي که مبناي تأليف اين کتاب قرار گرفته است ، عبارت اند از: رابطه ي الف ) فرد با گروه ، خانواده ، نظام اقتصادي و سياسي جامعه ؛ ب ) رابطه ي هريک از اين نظام ها با نظام اجتماعي کل ؛ پ ) آثار و نتايج هريک از اين نظام ها؛ ت ) مسائل و مشکلات هريک از اين نظام ها؛ نويسنده بيان ميکند براي اينکه دانش آموزان به اهداف کتاب دست يابند، در ابتداي هر فصل اهداف بيان شده است .
در رابطه با ارزش ميتوان گفت در زندگي گروهي، امور خاصي براي همه يا بيشتر افراد گروه مهم تلقي ميشوند و اين امور که براي گروه داراي اهميت هستند، ارزش گروه ٢ ميگويند در بحث ديگر رابطه ي گروه ها با يکديگر مورد بررسي قرار گرفته است .
در اين فصل به بحث نقش اجتماعي ٢ که در ابتداي فصل ، مثال بازي فوتبال را مطرح ميکند و عضوهاي تيم بازي فوتبال را مدنظر قرار ميدهد و بازي آنان را با جزئيات تعريف مي کند و آن را به خانواده تشبيه ميکند و بعد در مورد انتظارات نقش ٣ ميگويد؛ اينکه افراد در هر نقشي ملزم به انجام رفتار و رعايت الگوهاي خاصي که ديگران از آنان انتظار دارند، هستند (٢٨).
اين نظام هاي اجتماعي خانواده ، نظام اقتصادي و نظام سياسي هستند که مفهوم آنان ، عناصر، اجزاي موردبررسي قرار گرفته شده است .
Guest Editorial: The State of the Field: Technology, Social Studies, and Teacher Education.