چکیده:
در محیط رقابتی امروزی، سازمانها برای بقا ناگزیر از ارتقاء بهره وری، کارایی، و اثر بخشی از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای خود هستند. شهرداریها به عنوان یک سازمان نیمه دولتی وظایفی را در قبال شهروندان بر عهده دارند و عملکرد آنها روی زندگی خصوصی و عمومی مردم یک منطقه یا شهر یا ناحیه. . . تاثیرگذار است. سرعت و دقت و ارتباط خوب با شهروندان و کارکنان از لازمه ی یک سازمان شهرداری است تا بتواند کارهایش را به موقع و به نحو احسن انجام دهد و این مهم جز با مجهز کردن سازمان به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و آشنایی و آموزش کارکنان آن برای استفاده از این ابزارها برآورده نمیشود. به این ترتیب از فناوری اطلاعات و ارتباطات قوی در زمینهی بهرهگیری از مدیریت دانش در جهت کاستن از مسائل و مشکلات فوق و همچنین حرکت در جهت تعالی و کارایی و کسب وضعیت رقابتی پایدار می توان بهره برد. فن اوری اطلاعات، تمرکززدایی و ایجاد ابر شاهراه اطلاعاتی و افزایش سرعت و کیفیت تصمیمگیری، مدیریت کارا را فراهم ساخته است و بکارگیری آن درساختارهای کنترلی کلان شهرها تغییرات اساسی را در کلیه زمینه ها دربرخواهد داشت. در جهان امروز فن آوری اطلاعات امکان سودمندی و کارآمدی اطلاعات را ممکن ساخته است.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات، آگاهی و هوشیاری میدهد و از عدم اطمینان میکاهد#$$0012$ > خدمات شهری الکترونیکی و تع > به طور کلی «خدمات الکترونیک»به معنای فراهم نمودن شرایطی است که سازنانها بتوانند خدمات متنوع خود را با بهره گیری از قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به شهروندان ارائه کن > «خدمات الکترونیک شهری» به معنای خدمت رسانی الکترونیکی به شهروندان – که از آن به عنوان نوعی از «خدمات اجتماعی الکترونیکی » نیز یاد می شوند.
مدیریت دانش از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منزله ی یک ابزار نیرومند در جهت بهبود فرآیند های خود استفاده می کند.
یزدان سبحانی(1390) به بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی کارکنان فدرسیونها ی ورزشی پرداخت.
و نشان داد که بین مؤلفه های فناوری اطلاعات و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی فدراسیونهای ورزشی منتخب رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
می سنگ (2008) در تحقیق خود بر روی شرکتهای تایوانی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
براین و استانک (2009) در تحقیق خود بر روی مدیران شرکتهای الکترونیکی، به این نتیجه رسیدند که بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.