چکیده:
سابقه و هدف: برای رویا رویی با انبوه چالشهایی که آینده در دل خود پنهان داشته است، جامعه بشری
در تلاش برای رسیدن به آرمانهایی چون صلح، آزادی و عدالت اجتماعی، آموزش و پرورش را سرمایهای
اجتناب ناپذیر میداند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مداومی که به وجود میآید باید شرایط
تغییر در هر جامعهای ایجاد شود. شرط اولیه هر تغییری شناخت و آگاهی است، که به دنبال آن باید کار با
برنامه ریزی برای دست یابی به اهداف مطلوب صورت بگیرد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانهای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموختههای
محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش تدریس کار آسانی نیست. معلم در تدریس با عوامل مختلف و متعددی
سروکار دارد که کنترل مجموعه آنها ممکن است محیط را بوجود آورد که یادگیری مطلوب و موثر در
آن صورت گیرد. این عوامل مختلف و بطور کلی جامعهای که معلم و شاگرد در آن زندگی میکنند در
کیفیت تدریس معلم تاثیر میگذارد. بدیهی است که معلم نمیتواند همه عوامل مذکور را تحت کنترل
خود در آورد.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که الگوی تدریس نقش بسیار مهمی در یادگیری
دانش آموزان و در کل جریان کلاسی در روند آموزش دارد انتظار میرود کلیه امکانات و تجهیزاتی که
برای اجرای الگوی تدریس لازم است در اختیار معلم قرار گیرد. حتی اجرای برخی از الگوها ایجاب
میکند که معلم پیش از آن، دوره آموزشی خاصی را گذرانده باشد تا آمادگی لازم را برای ایفای نقش
در تجهیز منابع و موقعیت کسب کند. زیرا فراهم آوردن امکانات و تجهیزات ویژه در موقعیت اجرایی
تدریس تاثیر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: از مباحث ايراد شده نتيجه گرفته ميشود که الگوي تدريس نقش بسيار مهمي در يادگيري دانش آموزان و در کل جريان کلاسي در روند آموزش دارد انتظار ميرود کليه امکانات و تجهيزاتي که براي اجراي الگوي تدريس لازم است در اختيار معلم قرار گيرد.
تاريخچه مطالعات نشان ميدهد روشهاي تدريس چه در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و چه در ايجاد انگيزه و رضايت خاطر، پرورش شخصيت ، رشد خلاقيت آنان موثر است ، وظيفه معلمان در فرآيند تدريس تنها انتقال واقعيت هاي علمي به دانش آموزان نيست بلکه بايد موقعيت و شرايط مطلوب يادگيري را فراهم نمايند و چگونه انديشيدن و چگونه آموختن را به شاگردان بياموزند.
يعني کار معلم نه تنها انتقال دانش ، بلکه پرورش توان تفکر منطقي و پرورش شخصيت سالم است و معلمان موفق براي شاگردان خود تنها عرضه کننده مطالب تخصصي نميباشند بلکه شاگردان خود مطالب شناختي و اجتماعي و نحوه استفاده موثر از آنها را ميآموزند، در آموزش و پرورش نقش نيروي انساني به خصوص معلم از مهمترين عوامل موثر در رشد و توسعه کيفي و محتوايي تربيت به شمار مي آيد [٢] .
ــ آقازاده ، محرم (١٣٧٩)راهنماي روش هاي نوين تدريس بر پايه پژوهش هاي مغز محوري، تهران ، پوران پژوهش ــ باولر، پيتر، چارلز داروين و ميراث او، ترجمه حسن افشار، (١٣٨٠) نشر مرکز، چاپ اول ــ بيگم حائرزاده ، خيريه و همکاران (١٣٨٣) يادگيري از طريق همياري، تهران ، انتشارات تربيت ــ پارسا، فريدون .