چکیده:
زبان در تشکیل ساختمان تفکر آدمی نقش برجستهای دارد، به طوری که میتوان گفت جهانبینی انسان به وسیلة پرورش زبانی او تعیین میشود. بنابراین سیاستهای آموزش زبان نیز نقش مهمی در توسعه جوامع ایفا میکند. این پژوهش با تأکید بر حوزه زبان عربی قصد دارد به بررسی آسیب های آموزش زبان عربی در کشور پرداخته و سیاستهای آموزش این زبان را در سلسله مراتب نظام سیاستگذاری کشور شامل سیاستهای کلی نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوانین مجلس شورای اسلامی، مصوبات شورای عالی اموزش و پرورش و مصوبات هیئت وزیران و دستگاههای اجرایی، مورد شناسایی و نقد قرار دهد.
Language plays a prominent role in shaping the structure of human thought, so that it can be said that man's worldview is determined by his linguistic development. Therefore, language teaching policies also play an important role in the development of communities. With the emphasis on the field of Arabic language, this study intends to examine the harms of teaching Arabic language in the country and the country's policies in this field in the hierarchy of the country's policy system including general policies, approvals of the Supreme Council of the Cultural Revolution, laws of the Islamic Consultative Assembly, approvals Recognize and critique the Higher Education Council and the approvals of the Cabinet and executive bodies.
خلاصه ماشینی:
جهان امروز از کشورهاي متعدد و گوناگوني تشکيل شده که هر يک به سبب تاريخ خاص خود از فرهنگ و زبان متفاوتي برخوردار است و اين تنوع و گوناگوني، گاهي امکان زندگي مشترک انسان ها در کنار يکديگر را دشوار ميسازد؛ چرا که زبان صرفاً ابزاري براي برقراري ارتباط نيست ، بلکه جهانيبيني افراد، قوه تخيل آنها و روش انتقال دانش را نيز بيان ميکند (پيام يونسکو، ١٣٧٩) زبان و فرهنگ ، ارتباط تنگاتنگي با يکديگر دارند.
برخي از مهم ترين راهکارها عبارتند از: بازنگري در حوزه تربيت و يادگيري زبان عربي در برنامه درسي ملي با رويکرد تأکيد بر نقش ارتباطي زبان عربي در متون درسي، بازنگري و اصلاح فرايند تربيت نيروي انساني ويژه آموزش زبان عربي، برگزاري دوره هاي تخصصي و حضوري آموزش معلمان ، توجه به متن محوري، ايجاد تحول اساسي در روشهاي سنتي تدريس و استفاده از روش ها و فناوري هاي نوين آموزش زبان خارجي، اصلاح و بازنگري اساسي در نحوه ارزشيابي، تغيير و بازنگري در محتواي درسي با رويکرد پرهيز از قواعدمحوري و تبيين فلسفه ، اهداف و ضرورت هاي ارائه آموزش زبان عربي در مدارس ايران (مرکز پژوهشهاي مجلس .
همچنين در مصوبه مهم ديگر اين شورا تحت عنوان «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش » در راهکار ١-٥ سند تحول بنيادين آموزش و پرورش چنين آمده است که «ارائه آموزش زبان خارجي در چارچوب بخش انتخابي (نيمه تجويزي) برنامه درسي با رعايت اصل تثبيت و تقويت هويت اسلامي- ايراني مورد توجه قرار دارد» (شوراي عالي انقلاب فرهنگي.