چکیده:
جمهوری اسلامی ایران، پس از گذشت چهار دهه الگوهایی از سیاست و اقتصاد را بهکار گرفته که هر کدام اثرگذاریهای خاصی را در فضای جغرافیایی ایران برجای گذاشته است. نقطهی مشترک همهی الگوهای فضایی در جمهوری اسلامی ایران، کنشگری در چارچوب الگوی کاملاً متمرکز بوده است. تمرکز فزایندهی امور در واحدهای سیاسی-فضایی متمرکز، سببساز کاستیها و نارساییهایی بوده که پراکنش فضایی عدالت و توسعه را مختل ساخته است؛ چراکه واحدهای سیاسی-فضایی، مجموعهی متفاوت و ناهمگنی از عناصر و عوامل طبیعی-انسانی را در خود جای دادهاند و فرمها و فرایندهای توزیع فضایی قدرت در چنین واحدهایی باید اصل تفاوت و ناهمگنی را درنظر گیرند. در همین راستا، پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین کاربست الگوی نیمهمتمرکز حکومت محلی برای توزیع بهینهی قدرت درون تشکیلات قضائی و امنیتی در ایران پرداخته است. نتایج، نشان از آن دارد که با دوگانهسازی توزیع فضایی قدرت در ایران به دو بخش امور محلی و امور حاکمیتی، چارچوبی منطقی برای مصداقیابی هر کدام از این دو بخش پدید میآید. در امور قضائی، تشکیلاتی مانند سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان زندانها و اقدامات تأمینی-تربیتی کشور، مرکز امور شوراهای حل اختلاف و سازمان پزشکی قانونی به دلیل ماهیت خدماتی-رفاهی از قابلیت فزایندهای برای واگذاری به حکومتهای محلی برخوردار هستند. در امور امنیتی نیز، ردهها و سازمانهای موجود در نیروی انتظامی، همچون معاونت صدور گذرنامه، سازمان وظیفهی عمومی، ردههایی از پلیس پیشگیری و پلیس راهنمایی و رانندگی، به سبب ماهیت پیشگیرانه و خدماتی میتواند به نمایندگان امور محلی تفویض شود.
After the four decades, the Islamic Republic of Iran has used political and economic models that has left special influences in the geographical space of Iran according to the political thought embedded in it. However, the common point of all spatial patterns in the Islamic Republic of Iran has been activism within a completely centralized pattern. The increasing concentration of affairs in centralized political-spatial units causes shortcomings and inadequacies that disrupt the spatial distribution of justice and development at the same time; Because the political-spatial units that make up countries have a different and heterogeneous set of natural-human elements and factors. Hence, the issue of the form and process of spatial distribution of power in such units has always been a fundamental concern of geographers. Iran, as a political-spatial unit, has also struggled with the functional patterns of power distribution. In this regard, the present study with a descriptive-analytical method has investigated the feasibility of using the semi-centralized model of local government for the optimal distribution of power within the judiciary and security in Iran. The results show that by doubling the spatial distribution of power in Iran into two parts of local affairs and governance, a logical framework for the application of each of these two parts emerges. In judicial affairs, organizations such as the Registry of Deeds and Property, the Organization of Prisons and Security-Training Measures, the Center for Dispute Resolution Councils, and the Forensic Medicine Organization have an increasing capacity to delegate to local governments due to their service-welfare nature. In the field of security, the categories and organizations in the police force, such as the Passport Office, the Public Service Organization, categories of the Preventive Police and the Traffic Police, due to the preventive nature and services can be Delegate local affairs representatives.