چکیده:
زمینه: گزارشگری پایداری یکی از مسائل چالش برانگیزی است که شرکتها را با عنوان نهادهای چندمنظوره علاوه بر عملکرد صرفا اقتصادی بر جنبههای اجتماعی و زیستمحیطی متمرکز مینماید. از اینرو هدف پژوهش، بررسی اثر ارتباطات سیاسی و نقش فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی بر تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری میباشد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی و در زمره پژوهشهای کاربردی بود. جامعه پژوهش شامل شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری غربالگری و حذف سیستماتیک 117 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها کارت امتیازدهی دلویتی بود. تحلیل دادهها با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد ارتباطات سیاسی برتعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری تاثیر منفی معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش بیانگر آن است که ارتباطات سیاسی بر فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی تاثیر مثبت معناداری دارد. از طرفی فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی نیز برتعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری تاثیر مثبت معناداری دارد. سازوکارهای حاکمیت شرکتی رابطه منفی بین ارتباطات سیاسی و تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری را شدت میبخشد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که وجود ارتباطات سیاسی در شرکتها تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری را کاهش میدهد، ولی فشار ذینفعان و سازوکارهای حاکمیتشرکتی باعث بهبود تعهد اخلاقی نسبت به گزارشگری پایداری میشود.
Background: Sustainability reporting is one of the challenging issues that focuses on social and environmental aspects of companies as multi-purpose entities in addition to purely economic performance. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of political communication and the role of stakeholder pressure and corporate governance mechanisms on ethical commitment to sustainability reporting.
Method: The present study was a descriptive correlational study and applied research. The study population included companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2009 to 2018, which were selected as a sample using screening sampling and systematic removal of 117 companies. The data collection tool was the Deloitte scoring card. Data analysis was performed using structural equation method.
Results: The findings showed that political communication has a significant negative effect on moral commitment to sustainability reporting. The results also indicate that political communication has a significant positive effect on stakeholder pressure and corporate governance mechanisms. On the other hand, the pressure of stakeholders and corporate governance mechanisms also have a significant positive effect on ethical commitment to sustainability reporting. Corporate governance mechanisms exacerbate the negative relationship between political communication and the ethical commitment to sustainability reporting.
Conclusion: The results indicate that the presence of political connections in companies reduces the ethical commitment to sustainability reporting, but the pressure of stakeholders and corporate governance mechanisms improves the ethical commitment to sustainability reporting.