چکیده:
زمینه: بازارگرایی به واسطه کارکردی که در مسئولیت اجتماعی دارد غالبا کلید توسعه قابلیتهای مختلف سازمانی مبتنی بر بازار است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مناسب بازارگرایی با رویکرد تکنولوژیهای نوین و مسئولیت اجتماعی در صنعت بیمه بوده است.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری، شامل مدیران عالی، میانی و اجرایی در صنعت بیمه بود. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام و 345 نفر برآورد شد. در راستای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی، آزمون تی تک نمونهای و مدل یابی معادلات ساختاری از طریق دو نرم افزارSPSS و Lisrel استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد ابعاد مدیریت، ویژگیهای شخصیتی مشتریان، پشتیبانی مالی، دانش و فناوری و تحلیل شرایط بازار بر بازارگرایی با رویکرد تکنولوژیهای نوین اثر گذاشته و این امر بیشک بر مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکتهای بیمه تاثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنین پس از بررسی نتایج حاصل از مدل ساختاری بعد دانش و فناوری بازارگرایی با رویکرد تکنولوژیهای نوین بالاترین اثر مستقیم و بعد تحلیل شرایط بازار بازارگرایی با رویکرد تکنولوژیهای نوین دارای کمترین اثر بر مسئولیت اجتماعی شرکتهای بیمه را داشت.
نتیجهگیری: تحقیق حاضر نشان داد که بیشک یک ارتباط تئوریکی و نظری میان رویکرد بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت وجود دارد.
Background: Market orientation due to its function in social responsibility is often the key to developing various market-based organizational capabilities. The purpose of this study was to develop an appropriate model of market orientation with the approach of new technologies and social responsibility in the insurance industry.
Method: The method of the present study was descriptive-survey-correlation. The statistical population included top, middle and executive managers in the insurance industry. Sampling was done by cluster random sampling and 345 people were estimated. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used. Descriptive tests, one-sample t-test and structural equation modeling using SPSS and Lisrel software were used to analyze the data.
Results: The results showed that the dimensions of management, customer personality traits, financial support, knowledge and technology and analysis of market conditions have affected market orientation with the approach of new technologies and this undoubtedly has an impact on social responsibility and performance of insurance companies. It is positive and meaningful. Also, after examining the results of the structural model, the knowledge and technology dimension of market orientation with the approach of new technologies had the highest direct effect and the analysis of market conditions with the approach of new technologies had the least effect on the social responsibility of insurance companies.
Conclusion: The present study showed that there is undoubtedly a theoretical and theoretical relationship between the market orientation approach and social responsibility and firm performance.