چکیده:
زمینه: با توجه به نتایج پژوهشها، بیآدابی اخلاقی در محیطهای آموزشی رو به گسترش است. از جمله این بیآدابیها میتوان از آدابگریزی تحصیلی نام برد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی انجام شده است.
روش: مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز، 421 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل زمینهیابی تجدیدنظر شده آدابگریزی در آموزش پرستاری، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه درگیری تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارAMOS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافتهها، درگیری تحصیلی نقش واسطهای در رابطه انگیزش تحصیلی با آدابگریزی تحصیلی داشت. به این معنا که با افزایش انگیزش درونی، درگیری تحصیلی نیز افزایش یافته و از این طریق، آدابگریزی تحصیلی کاهش یافته است. همچنین، انگیزش بیرونی و بیانگیزشی از طریق کاهش درگیری تحصیلی، منجر به افزایش آدابگریزی تحصیلی شده است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر با ارائه الگویی از آدابگریزی تحصیلی نشانگر نقش انگیزش و درگیری تحصیلی در آداب اخلاقی تحصیل است.
Background: With regard to research evidence, moral incivility has expanded in the educational environment one of these incivilities can be called academic incivility. The aim of present research was to investigation the mediating role of academic engagement in the relationship between academic motivation and academic incivility.
Method: The present study is descriptive-correlational, that from the undergraduate community of Shiraz University, 421 students were selected using multi-stage random cluster sampling. The research instruments were Incivility Revision Survey in nursing education, Academic Motivation Scale and Academic Engagement Questionnaire. The data were analyzed by structural equation modeling using AMOS software.
Results: The results showed that the model of this research has a suitable fitness. According to finding, the academic engagement had a mediating role in the relationship between academic motivation and academic incivility. In this sense, with increasing intrinsic motivation, academic engagement has increased and through this way, academic incivility has decreased. Also, extrinsic motivation and amotivation through decrease academic engagement result to increase academic incivility
Conclusion: This study, by presenting a model of academic incivility, showed the role of motivation and academic engagement in academic moral civility.
خلاصه ماشینی:
آداب اخلاقی تحصیل: نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی محمدمهدی شیرزادی، دکتر راضیه شیخالاسلامی* گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز (تاریخ دریافت:24/01/98، تاریخ پذیرش: 25/03/98) چکیده ینه: با توجه به نتایج پژوهشها، بیآدابی اخلاقی در محیطهای آموزشی رو به گسترش است.
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی انجام شده است.
همچنین، انگیزش بیرونی و بیانگیزشی از طریق کاهش درگیری تحصیلی، منجر به افزایش آدابگریزی تحصیلی شده است.
بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی دانشجویان در قالب یک مدل علی است.
یافته دیگر پژوهش حاضر حاکی از اثر مثبت انگیزش درونی و اثر منفی انگیزش بیرونی و بیانگیزشی بر درگیری تحصیلی دانشجویان است.
علاوه براین، نتایج پژوهش حاضر تأیید کننده نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آدابگریزی تحصیلی است.
An exploratory mixed-methods study of student incivility in higher education classrooms.
Faculty and student assessment of and experience with incivility in nursing education.
Faculty empowerment of students to foster civility in nursing education: A merging of two conceptual models.
Classroom incivilities: The challenge of interactions between college students and instructors in the US.
The relationship between students' academic self-concept, motivation and academic achievement at the university of the Free State.
The effects of motivation and Engagement on academic achievement among college students.
The relationship between incivility and engagement in nursing students at A State College.