چکیده:
هدف: هدف ازپژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر توسعه آموزش عالی استان گیلان با رویکرد مدیریت اسلامی است. مواد و روشها: مطالعه حاضر توصیفی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 3663 از خبرگان و اساتید و مدیران مراکز عالی استان گیلان میباشند. با استفاده از جدول مورگان 331 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و انتخاب آنان به صورت طبقه ای تصادفی انجام شد. همچنین از نظرات 15 نفر خبره نیز جهت ارزشگذاری معیارها در مدلهای TOPSIS و AHP نیز استفاده گردید. یافتهها: روش گرد آوری دادهها کتابخانهای و ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 11 معیار و 37 زیر معیار در قالب عوامل درون و برون سازمانی پیشران و 12 معیار و 36 زیر معیار در قالب عوامل بازدارنده درون و برون سازمانی بازدارنده، مرتبط با شاخصهای توسعه آموزش عالی بوده است. تحلیل مقایسات زوجی یافتهها نشان داد که در بین عاملهای درونی پیشران، "عوامل مرتبط به امور مالی و پرداخت منصفانه" با نسبت وزنی 0. 384 دارای بالاترین اولویت میباشد و "عامل کنترل آموزههای دینی- فرهنگی" با نسبت وزنی 0. 048 در اولویت آخر قرار دارد. همچنین در بین معیارهای برون سازمانی عوامل پیشران، عامل" تعامل با ذینفعان" با نسبت وزنی 0. 419 دارای بالاترین اولویت و "منابع کالبدی ضعیف" با نسب وزنی 0. 026 در اولویت آخر قرار دارد. همچنین در بین معیارهای درون سازمانی عوامل بازدارنده " استقلال ضعیف دانشگاهها " با نسبت وزنی 0. 223 دارای بالاترین اولویت و عامل "رقابت" با نسبت وزنی 0. 051 در اولویت آخر قرار دارد. در نهایت تحلیل معیارهای برون سازمانی عوامل بازدارنده نیز نشان داد که عامل "تعامل بیرونی " با نسبت وزنی 0. 630 دارای بالاترین اولویت و "فاصله گرفتن از فضای رقابتی" با نسبت وزنی 0. 218 در اولویت دوم و در نهایت "تعامل فراملی ضعیف" با نسبت وزنی 0. 151 در اولویت آخر قرار دارد. نتیجهگیری: آنچه از نتایج این پژوهش روشن گردید، به طورکلی در در حوزههای عوامل مرتبط به امور مالی، فرآیندی، عامل پاسخگویی، عامل کالبدی، عوامل انسانی، عامل فرهنگی، عامل تعامل با ذینفعان، نظام ملی تضمین کیفیت، تعامل بیرونی، عامل فناوری و عامل رقابت است که میبایست از سوی مدیران و دست اندرکاران مورد توجه قرار گیرد.
Purpose: The purpose of this study is to study the factors affecting the development of higher education in Guilan province with the approach of Islamic management.
Materials and Methods: The present study is descriptive and the statistical population of the present study includes 3663 experts, professors and managers of higher centers in Guilan province. Using Morgan table, 331 people were determined as the sample size and their selection was done in a stratified-random manner. Also, the opinions of 15 experts were used to evaluate the criteria in TOPSIS and AHP models.
Findings: Library data collection method and data collection tool Researcher-made questionnaire consisting of 11 criteria and 37 sub-criteria in the form of internal and external organizational drivers and 12 criteria and 36 sub-criteria in the form of internal and external inhibitory factors The deterrent has been linked to indicators of higher education development. Analysis of pairwise comparisons of the findings showed that among the internal factors of propulsion, "factors related to finance and fair payment" with a weight ratio of 0.384 has the highest priority and "factor controlling religious-cultural teachings" with a weight ratio of 0.048 has priority Is the last. Also, among the extra-organizational criteria of the driving factors, the factor of "interaction with stakeholders" with a weight ratio of 0.419 has the highest priority and "weak physical resources" with a weight ratio of 0.026 has the highest priority. Also, among the internal criteria, the deterrents of "weak independence of universities" with a weight ratio of 0.223 have the highest priority and the factor of "competition" with a weight ratio of 0.051 is in the last priority. Finally, the analysis of external criteria of deterrents showed that the factor of "external interaction" with a weight ratio of 0.630 has the highest priority and "distance from the competitive environment" with a weight ratio of 0.218 in the second priority and finally "weak transnational interaction" with a weight ratio. 0.151 is in the last priority.
Conclusion: What became clear from the results of this study, in general in the areas of factors related to finance, process, accountability factor, physical factor, human factors, cultural factor, interaction with stakeholders, national quality assurance system, external interaction, It is a factor of technology and a factor of competition that should be considered by managers and stakeholders.