چکیده:
زمینه و هدف: دانش آموزان والد زندانی که هر دو والد آنان در زندان به سر میبرندء با مسائثل زیادی از جمله
مشکلات مربوط به تاب آوری تحصیلی مواجه هستند. هدف پژوهش حاضر تعیین تااثیر آموزش آنلاین
مهارتهای زندگی بر تاب آوری تحصیلی دانش آموزان والد زندانی در شرایط بحرانی کووید ۱۹بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون» با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه
آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان والد زندانی ۱۶تا ۱۲ساله تحت حمایت سازمان بهزیستی در شهر تهران در
سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰شکیل دادند. با مراجعه به لیست اسامی دانش آموزان والد زندانی این سازمان؛
دانش آموزانی که هر دو والد آنان در زندان به سر میبردند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و
پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز(۲۰۰۴) بین آنان اجرا شد و در نهایت به روش نمونهگیری هدفمند ۶۰
دانش آموز والد زندانی با نمره تاب آوری تحصیلی پایین انتخاب شدند. دانش آموزان به صورت تصادفی در دو
گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش» شامل پرسشنامه دموگرافیک و بسته آموزشی مهارتهای
زندگی(WHO) بود. گروه آزمایش ۱۰ جلسه ۰٩ دقیقهای آموزش آنلاین مهارتهای ده گانه زندگی بر طبتی
مدل سازمان بهداشت جهانی(۱۹۹۸)دریافت کردند» اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام
برنامه آموزشی,» از هر دو گروه پس آزمون و پیگیری یک ماهه گرفته شد. از آزمون او تحلیل
کوواریانس(ANCOVA) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد که آموزش آنلاین مهارتهای زندگی بر تاب آوری تحصیلی دانش آموزان
والد زندانی در زمان کووید ۱۹تاثیر مثبت داشته و به طور معناداری تاب آوری تحصیلی گروه آزمایش بیشتر از
گروه کنترل بود. همچنین نتایج پیگیری نشان داد افزایش تاب آوری تحصیلی گروه آزمایش در طول زمان از
پایداری مناسبی برخوردار بوده است.
Background and Aim: Students of imprisoned parents, both parents of whom are in prison, face many problems, including problems related to academic resilience. The aim of this study was to determine the effect of online life skills training on the academic resilience of students of imprisoned parents in the critical situation of Covid 19.
Method: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest with control and follow-up groups. The statistical population of the present study was formed by the students of the parents of 16 to 12- year-old prisoners under the auspices of the Welfare Organization in Tehran in the academic year 1399-1400. According to the list of students with prisoned parents in this organization, students whose parents were both in prison were selected by random sampling method and the Samuels (2004) Academic Equality Questionnaire was administered to them. By purposive sampling method, 60 students of imprisoned parents with low educational resilience scores were selected. Students were randomly divided into experimental and control groups. The research tools included a demographic questionnaire and a life skills training package (WHO). The experimental group received 10 sessions of 90-minute online training of ten life skills according to the model of the World Health Organization (1998), but the control group did not receive any intervention. At the end of the training program, post-test and one-month follow-up were taken from both groups. T-test and analysis of covariance (ANCOVA) were used to analyze the data.
Results and conclusion: The study showed that online life skills training had a positive effect on the academic resilience of students of imprisoned parents at the time of Covid 19 and the academic resilience of the experimental group was significantly higher than the control group. The follow-up results also showed that the increase in academic resilience of the experimental group has been stable over time.