چکیده:
نیروی انسانی از مهمترین منابع سازمانی در زمینه پیشرفت و توسعه هر سازمانی به شمار میرود بهطوریکه جوامع بدون وجود نیروی انسانی کارآمد به موفقیت اقتصادی اجتماعی دست نمییابد. از عواملی که نیروی انسانی در یک سازمان با آن سروکار دارد و در ادامه موفقیتآمیز شغل تاثیرگذار است، رضایت شغلی است که نگرش کلی هر فرد درباره کارش میباشد. عوامل متعددی در رضایت شغلی این افراد تاثیرگذارند که این پژوهش به بررسی عوامل اجتماعی (شبکه اجتماعی، پایگاه اجتماعی و حمایت اجتماعی) موثر بر میزان رضایت شغلی مددکاران اجتماعی مراکز درمانی میپردازد. تحقیق حاضر بر اساس هدف از تحقیقات کاربردی محسوب شده و ازنظر گردآوری دادهها از نوع تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود و مددکاران اجتماعی 40 بیمارستان مورد پرسش واقع شدند. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای و شبکه اینترنتی و برای گرداوری دادهها از پرسشنامه همراه مصاحبه استفاده شده است. با توجه به اینکه مناسبترین نوع اندازهگیری نگرشها استفاده از طیف لیکرت است که با استفاده از فرمول کرونباخ پایایی آن تائید شده است نتایج حاکی از تائید فرضیات پژوهش میباشد به این معنی که بین مشارکت اجتماعی، شبکه اجتماعی، حمایت اجتماعی و پایگاه اجتماعی و رضایت شغلی رابطه معنیداری وجود دارد و با افزایش میزان عوامل اجتماعی مذکور در مددکاران اجتماعی مراکز درمانی میزان رضایت اجتماعی آنها نیز افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
(ديويس ، ١٣٧٣، ١٨٣ و ١٨٤) به علاوه اهميت بررسي و شناخت رابطه عوامل اجتماعي با ميزان رضايت شغلي به جهت اين است که شاهديم در سازمان ها افراد از عدم اعتماد به مسئولين دولتي و سازماني رنج مي برند و همين عدم اعتماد، موجت کاهش تشريک مساعي کارکنان و همچنين انصراف آنان از مشارکت با زيردستان شده ، نتيجه آن بي تفاوتي و کاهش ميزان انگيزش درميان کارکنان خواهد ١٠٩٠ دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١١٠٠- ١٠٨٩ شد.
1 Hassan 2 Saleem 3 Kahn 4 Saxena 5 Heimeri 6 Ugwa 7 Zhang 8 Kessler ١٠٩٢ دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١١٠٠- ١٠٨٩ جهت تعيين حجم نمونه پژوهش حاضر از روش سرشماري استفاده گرديده است ونمونه شامل تمامي مددکاران اجتماعي مراکز درماني تابعه معاونت هاي درمان دانشگاه ها علو پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني تهران و شهيد بهشتي بود که از تاريخ ٩٠/٢/١٠ تا تاريخ ٩٠/٢/٢٠ در مراکز فوق الذکر حضور داشته اند که تعداد آن ها در حدود ١١٨نفر مي باشد.
با توجه به جدول فوق و براساس آزمون گاماي بدست آمده (٠٤١١=Gamma) با قبول خطاي کمتر از ٠/٠١ (٠/٠٠٨ sig =) و درجه اطمينان بيش از ٠/٩٩ ميتوان بين ميزان شبکه اجتماعي افراد و ميزان رضايت شغلي آن ها رابطه معناداري وجود دارد.
با توجه به جدول فوق و براساس آزمون گاماي بدست آمده (٠٣٨٧=Gamma) با قبول خطاي کمتر از ٠/٠١ (٠/٠٠٠ sig ١٠٩٤ =) و درجه اطمينان بيش از ٠/٩٩ ميتوان بين ميزان حمايت اجتماعي افراد و ميزان رضايت شغلي آن ها رابطه معناداري وجود دارد.