چکیده:
هدف پژوهش حاضرشناسایی عوامل موثر بر انتقال یادگیری به سازمانهای لجستیکی بوده است.این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی می باشد. محقق جهت جمع آوری داده از پرسشنامهی محقق ساخته که بر پایه پرسشنامه هولتون بوده استفاده نمود، که روایی و پایایی آن با استفاده فنون آماری مورد تایید قرار گرفت، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان یکی از سازمان های لجستیکی بوده که تعداد آنها 90 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان 73 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که 71 پرسشنامه شرایط تحلیل را داشتند و وارد نرمافزار 22SPSS گردیدند. یافته ها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل اصلی موثر بر انتقال یادگیری شامل عوامل سازمانی، عوامل فردی، عوامل آموزشی و عوامل فرا سازمانی می باشد و هر کدام از این مولفه های اصلی دارای زیر مولفه های موثر دیگر بر انتقال یادگیری در سازمانهای لجستیکی می باشد. به طور کلی نتایج پژوهش با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان داد ضرایب استاندارد شده بارهای عاملی میان متغیرهای عوامل سازمانی، فردی، آموزشی و فراسازمانی به ترتیب (374/0، 253/0، 287/0 و 033/0) میباشد و بیانگر این مطلب است که درصد تغییرات مربوط به متغیر انتقال یادگیری را به ترتیب بالا تبیین میکنند و به همان میزان بر متغیر انتقال یادگیری تاثیر میگذارندکه در میان عوامل اثر گذار عوامل فراسازمانی کمترین تاثیر را دارد.
the aim of this study is to identifies factors that impacts transfer of learning to logistic agencies. in order to collect data questionnaire was applied ، which was based on Holton questionnaire and validity and reliability were approved using statistical techniques ، content validity was considered and the reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach 's alpha that showed high reliability . the statistical population of this study included employees of one of the logistics organizations in which selected based on the Morgan table .questionnaires were analyzed byPLS and spss software . the results show that the main factors affecting the transfer of learning include organizational factors ، individual factors ، educational factors and meta - organizational factors and each of these core elements has other effective elements on the transfer of learning in logistic organizations and finally some suggestions were offered. . key word: education, learning, transfer of learning, logistic organization.
خلاصه ماشینی:
به طورکلي نتايج پژوهش با توجه به تجزيه وتحليل هاي انجام شده ، نشان داد ضرايب استانداردشـده بارهـاي عـاملي ميان متغيرهاي عوامل سازماني، فردي، آموزشي و فراسازماني به ترتيب (٠/٠،٢٨٧/٠،٢٥٣/٣٧٤ و ٠/٠٣٣) ميباشـد و بيانگر اين مطلب است که درصد تغييرات مربوط به متغير انتقال يادگيري را به ترتيب بالا تبيـين مـيکننـد و بـه همان ميزان بر متغير انتقال يادگيري تأثير ميگذارند که در ميان عوامل اثرگذار، عوامل فراسازماني کمتـرين تـأثير را دارند.
Motivation to transfer جنبه ديگر اين مدل عوامل فراسازماني است که خارج از سازمان قرار دارند و بـه طـور غيرمستقيم بر انتقال يادگيري تأثيري ميگذارند.
در اين بخش در پي آن هسـتيم کـه آيـا نشـانگرهاي انتخاب شده براي اندازه گيري سازه عوامل انتقال يادگيري شرکت مورد مطالعه از دقـت لازم برخوردار هستند؟ نشانگر و گويه شماره ١٧ به دليل پايين بودن ملاک از مـدل حـذف شـد (اطلاعات مربوطه در جدول ١١ ارائه شده است ).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢ مقدار ضرايب عاملي براي مؤلفه هاي اصلي و فرعي مدل بررسي ميزان اهميت عوامل اصلي مؤثر بر انتقـال يـادگيري در شـرکت مـورد مطالعـه : مطابق يافته هاي پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که کارکنان شرکت مورد مطالعه ، تأثير عوامـل سازماني، فردي و آموزشي بر انتقال يادگيري را بااهميت ارزيابي کرده اند، امـا تـأثير عوامـل فراسازماني را به عنوان يک متغير بااهميت تشخيص نداده اند؛ بنـابراين مـيتـوان گفـت کـه عوامل سازماني، فردي و آموزشي، نقش تسهيل گر در انتقال يادگيري را ايفـا مـيکننـد، امـا عوامل فراسازماني اين گونه نميباشند (اطلاعات مربوطه در شکل ٣ و جدول ١٢ ارائه شـده است ).