چکیده:
«وضعیت ایدئولوژیکی و دینی جامعه جهانی در آینده و فرجام تاریخ بشری»؛ از مسایل مهمی است که توجه پژوهشگران حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی را به خود جلب کرده است. آنان بر اساس مبانی مکتبی و دینی در این زمینه اظهار نظر کردهاند. از دیدگاه پژوهشگران مسلمان، وضعیت دینی جهان در فرجام تاریخ، صبغه اسلامی دارد. از منظر شیعه امامیه، آیین اسلام بر اساس تفسیر و تبیین امام علی علیه السّلام و دیگر امامان اهل بیت علیهم السّلام بر جهان حاکم خواهد شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که با وجود مکاتب و ادیان متعدد در جهان، غلبه و یگانگی آیین اسلام چگونه تحقق خواهد یافت. روش تحقیق، کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی با نگاه جامع به روایات و تحلیل آن است.
The ideological and religious situation of the world community in the future and the end of human history" is one of the important issues that has attracted the attention of researchers in various political, social and religious fields. They have commented on this issue on the basis of scholastic and religious principles. According to Muslim scholars, the religious situation of the world at the end of history is Islamic tone. From the Imami Shiite point of view, the religion of Islam based on the interpretation and explanation of Imam Ali (as) and other Imams of the Household (as) will rule the world. The main question of the present study is how the dominance and unity of Islam will be realized in spite of the numerous schools and religions in the world. The research method is library-based and descriptive-analytical with a comprehensive view of narrations and their analysis.
خلاصه ماشینی:
این مطلب که جامعه آرمانی مزبور به رهبری فردی از خاندان رسول خدا؟صل؟ که لقب مشهورش «مهدی» است، سازمان دهی خواهد شد؛ مورد قبول عموم مذاهب اسلامی است (ربانی گلپایگانی، 1399: ص87-94)؛ اما از منظر شیعه امامیه، جامعه جهانی آرمانی و مهدوی، صبغه علوی دارد؛ یعنی آیین اسلام، به روایت و قرائتی که امام علی(ع) طلایهدار تبیین و تفسیر آن بوده و پس از آن حضرت، توسط دیگر امامان معصوم؟عهم؟ تعریف و تبیین شده است؛ بر جهان حاکم خواهد شد.
اقتضای اطلاق آیه از حیث زمان (اطلاق زمانی) و اصل جاودانگی احکام اسلامی این است که قانون جزیه در عصر ظهور نیز باقی و جاری خواهد بود؛ اما در تعدادی از روایات که سند برخی از آنها نیز معتبر است، با صراحت بیان شده است که در عصر ظهور و پس از قیام مهدی موعود، حکم جزیه در مورد اهل کتاب جاری نخواهد شد، و آنان میان قبول اسلام و قتل مخیر میباشند؛ چنانکه در روایت محمد بن مسلم از امام باقر(ع) در مورد آیه (انفال: 39)، چنین آمده است: تأویل این آیه (تحقق کامل آن) تاکنون واقع نشده است؛ زیرا رسول خدا؟صل؟ به دلیل نیاز خود و اصحابش، به کافران رخصت داد (با قبول جزیه از اهل کتاب و فدیه از مشرکان و پذیرش اسلام ظاهری از منافقان از کشتن آنان درگذشت) آنگاه که زمان تأویل آن فرا رسد، جزیه، فدیه و اسلام ظاهری از آنان پذیرفته نخواهد شد، و آنان به قتل خواهند رسید، تا خداوند به یگانگی پرستش شود و شرکی باقی نماند (کلینی، 1388: ج8، ص201، ح243).