چکیده:
در پژوهش حاضر، آسیب شناسی رسانه در سه مجموعه از سریالهای محلی صداوسیمای مرکز ایلام بررسی و تحلیل شده است. به منظور دستیابی به این هدف، پژوهش حاضر با اتکا به رویکرد نظریة بازنمایی و برمبنای قرائت نشانهشناختی از گفتارهای تبدیلشده به متن، سعی کرده است دلالتهای معنایی و تصاویر فرهنگیای را که سریالهای قالوقواله، برا و بش و هرکه را خوی بازنمایی میکنند تحلیل کند. تجزیهوتحلیل یافتهها چند نوع مفهوم مرتبط با آسیب اجتماعی خانواده در سیمای مرکز ایلام را نشان میدهد: برساخت تصویر دوگانه از خانواده، مناقشهبرانگیز نمودن تفاوتها و بازتولید کلیشههای نقشی مبتنی بر احترام به ساحت سنت. برمبنای نتایج این پژوهش در خانوادۀ سنتی، پایبندی به آداب و رسوم محلی و مقاومت در برابر مدرنیته بهمنزلة یک ارزش تصویر شده است؛ در این خانواده، زن معمولاً «زنِ پذیرنده» است و تصمیمگیرندۀ اصلی مرد است و آنجا هم که زن در موضوعی مهم تصمیم میگیرد، نتیجۀ نابهنجاری را رقم میزند. آنچه را در این سریالها نمایش داده میشوند میتوان در بطن جامعه هم دید. به عبارتی، میتوان سمتوسوی شبکۀ استانی مرکز ایلام را در سریالهای مورد مطالعه، تمرکز بر پذیرش مردانگی و زنانگی سنتی و سیطرۀ آن بر سایر مردانگیها و زنانگیها دانست که در طول سالهای پخش سریالها (1388ـ1392) این نحوة بازنمایی، صورت مسلط بوده است.
In the present study, the pathology of the media has been analyzed in three sets of local TV series of the Ilam Center. In order to pursue the above goal, the present study, based on the theory of representation and based on the semiotic reading of the converted text to the text, has tried to mean the semantic implications and cultural images that the series “Qal O Qawaleh”,”Bra O Bash” and “Harka ra khoi”. The analysis of the findings reveals several types of social-family-related concepts in the Illam Broadcasting organization: Making a dual image of the family, challenging differences, reproducing stereotypes based on respect for the tradition. Based on the results of this research in the traditional family, adherence to local customs and resistance to modernity has been portrayed as a value; In this family, the woman is usually "adoptive woman" and is the main decision maker of the man, and where the woman decides on an important subject, the result is abnormal. What's displayed in these series can be seen in the community. In other words, the direction of the provincial center of the center of Ilam in the studied series, focusing on the admission of masculinity and traditional femininity, and its emphasis on other masculinity and femininity, has been the form of representation during the years of the series of plays (2009-2013) Has dominated.
خلاصه ماشینی:
به منظور دستیابی به این هدف ، پژوهش حاضر بـا اتکـا بـه رویکـرد نظریـۀ بازنمـایی و برمبنـای قرائت نشانه شناختی از گفتارهای تبدیل شده به متن ، سعی کرده است دلالت های معنـایی و تصـاویر فرهنگـی ای را که سریال های قال وقواله ، برا و بش و هرکه را خوی بازنمایی می کنند تحلیل کند.
برمبنـای نتـایج ایـن پژوهش در خانوادٔە سنتی ، پایبندی به آداب و رسوم محلی و مقاومت در برابر مدرنیته بـه منزلـۀ یـک ارزش تصـویر شده است ؛ در این خانواده ، زن معمولا «زن پذیرنده » است و تصمیم گیرندٔە اصلی مرد است و آنجـا هـم کـه زن در موضوعی مهم تصمیم می گیرد، نتیجۀ نابهنجاری را رقم می زند.
به عبارتی ، می توان سمت وسوی شبکۀ استانی مرکز ایلام را در سـریال هـای مـورد مطالعه ، تمرکز بر پذیرش مردانگی و زنانگی سنتی و سیطرٔە آن بر سایر مردانگی ها و زنانگی ها دانست کـه در طـول سال های پخش سریال ها (١٣٨٨ـ١٣٩٢) این نحؤە بازنمایی ، صورت مسلط بوده است .
بخارایی و محمدی شکیبا (١٣٩٤) در مقاله ای با عنوان «بازتاب مسائل اجتماعی در سـریال فرانسوی معلم با تأکید بر مسئلۀ بزهکاری » نشان داده اند که شیؤە بازنمایی مسائل اجتماعی در این سریال به گونه ای است که در پایان هر قسـمت پنداشـت هـای نادرسـت جـای خـود را بـه پنداشت های درست تر می دهد و درمجموع مسئلۀ حادث شده با روش منحصـربه فـرد شخصـیت اصلی داستان به گونه ای مرتفع می شود که حاصل کار تقویت «پیوندهای اجتماعی » باشد.