چکیده:
نقطة آغاز ارتباطات میانفردی در فرهنگ اسلامی با سلام و احوالپرسی به عنوان رفتارهایی کلامی و برخی رفتارهای غیرکلامی که عمدتاً بر محور ارتباطات لمسی هستند، یعنی دستدادن، معانقه و... برگزار میشود. این الگوهای اسلامی در روایات بسیار ستوده شدهاند. در شرایط بیماریهای مسری انواع ارتباطات لمسی میتوانند زمینۀ سرایت را فراهم کنند؛ همانگونه که برقراری ارتباط در فاصلة ارتباطی اندک نیز از اسباب سرایت برخی بیماریهای مسری از طریق تنفس است. پرسشی که در روزگار شیوع این بیماریها رخ میدهد، این است که وظیفة مؤمن در آغاز ارتباط با دیگران یا با افراد مبتلا در چنین دورانی چیست؟ پژوهة فرارو این موضوع را با تأکید بر کووید 19 طبق روش تحلیل اجتهادی و با کاوش در اسناد فقهی تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که در صورت بروز این بیماریهای مسری، هر نوع لمس و فاصلة نزدیک که سبب سرایت بیماری شود یا زمینة انتقال آن را فراهم کند، ممنوع است؛ اما جدیدترین تحقیقات نشان داده ویروس کرونا که عامل بیماری کووید 19 است، از طریق تنفس منتقل میشود و مانایی چندانی در سطوح ندارد. بنابراین استحباب مؤکد مصافحه به جای خود باقی است؛ ولی طبق همین تحقیقات، برقراری ارتباط در فاصلة صمیمانه که زمینة سرایت این بیماری را به وجود میآورد، ممنوع است؛ همانطور که در بیماریهای عفونی دیگر که با تنفس سرایت میکنند، حکم ممنوعیت باقی است.
The starting point of interpersonal communication in Islamic culture is greetings as verbal and some non-verbal acts that are mainly based on touching, hugging, etc. which are highly recommended. In the case of infectious diseases, various types of touch communication can provide the ground for transmission, such as short distance communication. The question that arises in the days of the outbreak of these diseases is what is the duty of the believer in beginning to communicate with others or with the afflicted ones? This study analyzes the issue by emphasizing on COVID-19 with the method of ijtihadi analysis exploring the jurisprudential documents. The author concluded that in such cases any close touch that causes disease transmission is forbidden, but as the latest research has shown the corona virus, which causes COVID-19, does not remain on surface, Therefore, the emphatic recommendation of handshake is still valid.
خلاصه ماشینی:
پرسشی که در روزگار شیوع این بيماريها رخ میدهد، این است که وظیفة مؤمن در آغاز ارتباط با دیگران یا با افراد مبتلا در چنین دوراني چیست؟ پژوهة فرارو این موضوع را با تأکید بر کوويد 19 طبق روش تحلیل اجتهادی و با کاوش در اسناد فقهی تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که در صورت بروز این بيماريهاي مسری، هر نوع لمس و فاصلة نزدیک که سبب سرایت بیماری شود یا زمینة انتقال آن را فراهم کند، ممنوع است؛ اما جدیدترین تحقیقات نشان داده ویروس کرونا که عامل بیماری کوويد 19 است، از طریق تنفس منتقل میشود و مانایی چندانی در سطوح ندارد.
s) Vol. 6 ( No. 12 ( Autumn and Winter 2019-2020 A Survey of Criminal Liability for Immoral Computer Game Production Mahdi Chegeni - Taha Zargarian - Akbar Dugani Aghchqlou The Jurisprudential Basis of Imam Khomeini's Late TheoryAbout Singing and Music; In the Light of Governmental Approach to Jurisprudence Abbasali Meshkani Sabzevari Farabi’s Viewpoint on the Reason of Prohibition of Music Nadia Maftouni - Mahmoud Nouri Application of Jurisprudential Semantic Method in Art Mahdi Amini - Jafar Sarbazzadeh Jurisprudential Analysis of Free Access to Cyberspace as an alah al-mushtarikah Ali Nahavandi Jurisprudential Study of Bitcoin Proprietary Worth in Cyberspace Mahdi Azadparvar - Mohammad Faezi - Sayed Sadegh Azarian Application of the Rule of Nafye Sabil in the Communication System; with Emphasis on Cyberspace and Social Networks Abbas Meghdadi Davoudi - Mahdi Meghdadi Davoudi Traditional Initiation Norms of Interpersonal Communicationin Infectious Pathogenicity Conditions (With Emphasis on COVID-19)From the Perspective of Health Communication Jurisprudence Mustafa Hamedani ( أستاذ مساعد في فرع القانون في جامعة آيةالله العظمى البروجردي(؛ Chegeni_isu@yahoo.