چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تبیین چارچوبی مفهومی از صلاحیتهای مورد نیاز مربیان و استادکاران در هنرستانهای آموزش فنی و حرفهای و کاردانش بود. پژوهش به شیوه تحلیل اسنادی انجام شد. جامعه پژوهشی مجموعه اسناد و مدارک نظری، پژوهشی، سوابق تجربی، آییننامهها و دستورالعملهای مرتبط و در دسترس بود. ابزار مورد استفاده، فرم گردآوری اطلاعات بود. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعه صلاحیتهای مورد نیاز مربیان و استادکاران را میتوان در سه بعد صلاحیتهای شخصی، صلاحیتهای تخصصی- حرفهای (با مولفههای دانش، بینش و توانش یا مهارت) و صلاحیتهای اخلاقی– اعتقادی (با مولفههای وجدان کاری، توسعه توانمندی، اعتدال اجتماعی، روابط اجتماعی، انضباط اداری و ایمان درونی) طبقهبندی کرد. ساختار مفهومی ابعاد و مولفههای مذکور به وسیلۀ 63 گویه حاصلشده مصداقی به عنوان نشانگرهای مولفههای مذکور، تکمیلشده که در طول مقاله به تشریح ابعاد، مولفهها و گویههای مذکور پرداخته شده است. همچنین ضمن بحث پیرامون ساختار مفهومی مذکور، پیشنهادهایی نیز ارائه شده است.
The main goal of this research was Determination a qualification framework for Technical and Vocational Education and Training (TVET) teachers in technical and Work- knowledge schools. The research society contains of all of the available researches and related scientific documents. The research method used, was document analysis. The procedure and course of this research is depending on the forms of collecting information. According to documents analysis, competencies Classified with three ranges: Personalities competencies, specialty-professional (with the factors of knowledge, intuition and skill) and ethical-believe (with the factors of conscience for doing work - development of ability, social moderation, social relationships, bureaucratic discipline and inner faith). finely all of the factors and Items described and Several proposals were presented
خلاصه ماشینی:
بنابراین، با اینکه در زمینه تعیین صلاحیتهای خاص مربیان و استادکاران پژوهشهای چندانی صورت نگرفته است، برخی پژوهشهای پیشین (از جمله پژوهشهای ذیل) میتواند در این زمینه مفید باشد: بهعنوان نمونه، عبدالهی (1390)، در پژوهشی به عنوان «طراحی نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان آموزش فنی و حرفهای»، مربیان را به عنوان یکی از ارکان اصلی مراکز آموزش فنی و حرفهای، مورد توجه قرار داده، مهارتهای مدیریتی و سازماندهی محیط یادگیری، مهارتهای عرضه مطالب در کارگاه و کلاس، مهارتهای ارزشیابی یادگیری، دانش و مهارتهای علمی، مهارتهای طراحی یا برنامهریزی تدریس، توانایی ایجاد انگیزه در فراگیران و مهارتهای ارتباطی را به عنوان نقشها و مسئولیتهای مربیان معرفی کرده و بر اساس آن، ابزارهایی را برای سنجش عملکرد مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای، ارائه نموده است.
از نظر آنان برنامهریزی آموزشی و درسی، رهبری و ارزشیابی آموزشی، پیشبینی و فراهمسازی فضای آموزشی و تجهیزات و رسانهها، برای حرفهآموزی، ارزیابی برنامههای حرفهآموزی، راهنمایی و سازماندهی دانشآموزان، توسعه برنامه درسی و ارزشیابی، مدیریت مدارس و مؤسسات حرفهآموزی، اطلاعرسانی و روابط عمومی، پژوهش و توسعه حرفهای، حوزههای فعالیت مربیان واستادکاران آموزش فنی و حرفهای میباشد.
معلمان فنی و حرفهای باصلاحیت (از جمله مربیان و استادکاران)، باید دارای ویژگیهایی مانند: فردی، حرفهای، اخلاقی و کیفیت تدریس باشند (استولت،2006) و علاوه بر صلاحیتهای معلمی، دانش دست اول نسبت به دنیای واقعی کار را نیز داشته باشند.