چکیده:
هدف پژوهش توصیفی – همبستگی حاضر واکاوی تاثیر آموزشهای فنی و حرفهای بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلامآباد غرب میباشد. جامعه آماری موردمطالعه را تمامی روستاییان شرکتکننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای کشاورزی در شهرستان اسلامآباد غرب در طی سالهای 1394-1390 (630=N)، تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان (1970)، 242 نفر تعیین و از روش نمونهگیری تصادفی ساده، استفاده شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه بود. یافتهها حاکی از آن است که بهطورکلی آموزشهای فنی و حرفهای به میزان متوسطی بر اشتغال روستائیان شهرستان اسلامآباد غرب تاثیر داشته است (میانگین 6/3 از 5 و انحراف معیار=4/1). نتایج همچنین نشان داد که بین وضعیت اشتغال شرکتکنندگان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای با غیر شرکتکنندگان ازنظر اشتغال تفاوت معناداری وجود دارد و شرکتکنندگان در دورههای آموزشی فنی و حرفهای بیشتر از سایر افراد که در دورههای آموزشی فوق شرکت نکردهاند، موفق به کسب شغل میشوند. نتایج رگرسیون چند متغیر به روش گامبهگام نشان داد که 60 درصد تغییرات متغیر وابسته (اشتغال مهارت آموزان روستایی شرکتکننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای) توسط چهار متغیر سابقه کار، درآمد، میزان تحصیلات و میزان برخورداری مهارت آموزان از خصیصههای کارآفرینانه (مانند اعتمادبهنفس و...) تبیین میشود.
The purpose of this descriptive-correlational study is to examine the effect of technical and vocational education on the employment of villagers in Islamabad, West. The statistical population of this study was all villagers participating in agricultural technical and vocational training courses in Islamabad, West of Iran during 2011-2012 (N = 630). The sample size was determined using a sample sampling table from Krejcie and Morgan (1970), in which 242 people were selected using simple random sampling method. The tool used in this research was a questionnaire. The findings indicate that, in general, technical and vocational training has had a moderate effect on employment of rural population in Islamabad, Iran (average of 3.63 out of 5 and standard deviations = 1.4). The results also showed that there is a significant difference between the employment status of the participants in technical and vocational training courses with non-participants in terms of employment, and the participants in technical and vocational training courses have won more jobs than other people who did not attend the training courses. The results of multiple regression analysis showed that 60% of dependent variable changes (employment of rural students participating in technical and vocational training courses) are explained by four variables of work experience, income, education, and the extent to which learners have entrepreneurial characteristics (such as self-esteem, etc.).
خلاصه ماشینی:
در همین جهت آموزشهای فنی و حرفهای به سبب انعطافپذیری نشأت گرفته از خصیصههای بازار کار و اوضاع اقتصادی ـ اجتماعی حاکم بر کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش بسزایی در اشتغال دارد.
به همین دلیل امروزه به این نوع آموزشها بهعنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری بهویژه بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی میباشد، نگریسته میشود و نتایج پژوهشها حاکی از نقش این آموزشها در اشتغال و مهارتآموزی است (زینلی زاده و زینلی زاده،1391؛ فیض و فیض، 1384؛ صالحی، 1382؛ رضاییراد و عطار، 1389؛ قاسمیان، 1394).
این در حالی است که از نظر مهارت آموزان روستایی شهرستان اسلامآباد غرب آموزشهای فنی و حرفهای دارای تأثیر کمیبر قابلیتهایی چون افزایش خلاقیت مهارت آموزان (میانگین 6/2 از 5 و انحرافمعیار2/1) و افزایش اعتمادبهنفس به دلیل افزایش دانش و مهارتهای شغلی (میانگین 4/2 از 5 و انحرافمعیار1/1)، میباشد.
از آن جا که با استناد به یافتهها مشخص است که از نظر مهارت آموزان روستایی شهرستان اسلامآباد غرب آموزشهای فنی و حرفهای دارای تأثیر کمیبر قابلیتهایی چون افزایش خلاقیت مهارت آموزان (میانگین 6/2 از 5 و انحرافمعیار2/1) و افزایش اعتمادبهنفس به دلیل افزایش دانش و مهارتهای شغلی(میانگین 4/2 از 5 و انحرافمعیار1/1)، میباشد و از طرفی یافتهها نشان داد که 60 درصد تغییرات متغیر وابسته (اشتغال مهارت آموزان روستایی شرکتکننده در دورههای آموزشی فنی و حرفهای) توسط متغیرهایی چون میزان برخورداری مهارت آموزان از خصیصههای کارآفرینانه (مانند خلاقیت، اعتمادبهنفس و...