چکیده:
بازی یک روش برای درمان مسایل کودکان است، زیرا آنها اغلب در بیان شفاهی احساسات با مشکل روبه رو هستند. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی نگرش و عملکرد معلمان مدارس استثنایی منطقه ٤ تهران درباره نقش بازی در آموزش دانش آموزان دبستانی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان استثنایی شاغل در منطقه ٤ آموزش و پرورش تهران به تعداد ٧١ نفر بود. بر طبق فرمول کوکران حجم نمونه برابر با ٦٠ نفر تعیین شد. روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته مشتمل بر ١٢ سؤال بود که روایی صوری و محتوایی آن طبق نظر متخصصان و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ ٠/٧٨ بهدست آمده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی( میانگین)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که معلمان بازی های مشارکتی را عامل مهمی برای موفقیت دانش آموزان در امر یادگیری میدانند؛ معلمان با وجود اعتقاد به اثربخش بودن بازی، ساعات کمی را به آن اختصاص میدهند؛ معلمان در بازی دانشآموزان خود، به صورت فعال شرکت نمی کنند؛ از نظر معلمان بازی می تواند تا حد زیادی دانشآموز را برای زندگی آینده و تقویت مسئولیت پذیری آماده کند؛ معلمان کمتر تلش میکنند تا با استفاده از بازی مفاهیم آموزشی را به دانش آموزان یاد دهند؛ معلمان بازی های مشارکتی را عامل مهمی برای موفقیت دانش آموزان در فعالیت های
گروهی میدانند.
The play is a way to treat children's issues, because they often face the problem of verbally
expressing emotions. Therefore, this research was done with the aim of investigating the
attitudes and performances of teachers of exceptional schools in district 4 of Tehran about the
role of play in teaching primary school students. The research method was descriptive-survey.
The statistical population of the study consisted of all exceptional teachers working in
educational district 4 of Tehran (71 teachers). According to the Cochran formula, the sample
size was 60 teachers. Sampling method was simple random. The data gathering tool was a
researcher-made questionnaire consisting of 12 questions. Its face and content validity was
confirmed according to experts' view and its reliability was obtained by Cronbach's alpha
coefficient (0.78). The findings of the study showed that the teachers considered the
collaborative plays as an important factor in the success of the students in learning; Teachers,
despite the belief in the effectiveness of the play, devote a few hours; Teachers do not actively
participate in the play of their students; From the viewpoint of the teachers, the play can greatly
prepare the student for future life and strengthen accountability; Teachers are less likely to recall
students by using educational concepts of the play; Teachers view collaborative plays as an
important factor for students' success in group activities.