چکیده:
کارآفرینی در حال حاضر زمینه بسیار مهمی برای مطالعه و تحقیق به شمار می آید و می تواند به رشد
اقتصادی جوامع، افزایش بهره وری و دستیابی به تکنولوژی، تولید محصولات و خدمات جدید کمک
نماید. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین کارآفرینی و عملکرد بازاریابی بین الملل می باشد به
دین منظور یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین شد. جامعه آماری مدیران شرکت های کوچک و
متوسط فعال در اداره بندر امام خمینی می باشند که به روش تصادفی ساده تعداد 90 نفر از آن ها به
عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی همبستگی است و ابزار گردآوری
اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری ضریب
همبستگی و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شد. براساس یافته ها بین تمام فرضیات رابطه معنی
داری وجود دارد. لذا تمام فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفتند همچنین رتبه مهارت های ارتباطی
بالاتر از مهارت های شخصی و فرآیندی می باشند.
This research was conducted to evaluate the effect of organizational structure dimensions on
the success of knowledge management in Iranian insurance. This study, from the target's point
of view, is descriptive-survey from the nature of the subject. The statistical population is 110
people. Since this number includes the employees and directors of Iran's insurance company
in Tehran, according to the Morgan table, 285 people were selected as the sample of the
study. Two questionnaires were prepared and used in this research. The first questionnaire
assesses the organizational structure in three dimensions: formalism, focus and complexity;
the second questionnaire assesses the five dimensions of knowledge management (knowledge
acquisition, knowledge record, knowledge transfer, knowledge creation, and application of
knowledge). The data from questionnaires were analyzed using structural equation modeling
using Amos version 22 and SPSS version 19. The results of structural equations showed that
two dimensions of complexity and concentration in organizational structure have a positive
and significant effect on the success of knowledge management. But formalism has no
significant effect on the success of Knowledge management in Iranian insurance. The
significance of relationships shows that both dimensions of organizational structure are
influential on the five dimensions of knowledge management success in the organization.
Therefore, the low complexity and decentralized structure of Iran's insurance company in
Tehran allows members of the organization to interact and communicate appropriately in
order to implement knowledge management.