چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی ''نقش میانجیگری مسئولیت اجتماعی شرکت در اثر اخلاق رهبری بر ارزشها و رفتارهای اخلاقی
شرکت" پرداخته است. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است . این تحقیق براساس هدف کاربردی بوده و برای گردآوری
اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است که در مطالعات میدانی برای سنجش اخلاق رهبری از پرسشنامه
عمادی فر (۱۳۸۸). برای سنجش مسئولیت اجتماعی از پرسشنامه کارول (۱۹۷۹) و جهت اندازه گیری رفتارها و ارزش های
اخلاقی از پرسشنامه مقاله ی شلیدی و همکاران (۱۹۸۹) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی حسابداران شاغل
در سازمان های دولتی شهر یزد به استثنای بانکها بوده که به واسطه عدم وجود آمار دقیق از آن » به صورت جامعه نامحدود در
نظر گرفته شد به این ترتیب بااستفاده از جدول مورگان تعداد ۲۹۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدندء پرسشنامهها به روش
تصادفی ساده در ميان حسابداران شاغل توزیع و در نهایت داده های ۱۶۵ پرسشنامه قابل استفاده جمع آوری و مبنای تحلیل
قرار گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار ۰588۱۸ تحلیل عاملی. رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده
شده است . پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و برابر با ۹۶ مشاهده گردید و همچنین تایید روابط بین متغیرها
و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدلسازی 15م با استفاده از نرم افزار spss 18تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شده است . پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و برابر %96 مشاهده گردید و همچنین تایید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدل سازی pls با استفاده از نرم افزار
smart pls ۲ انجام شد و در نهایت فرض
نقش میانجی گری متغیرها با استفاده از آزمون سبل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که اخلاق رهبری بر
مسئولیت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی بر ارزشها و رفتارهای اخلاقی و اخلاق رهبری بر ارزشها و رفتارهای اخلاقی تاثیر
مثبت و معناداری دارد و همچنین نقش میانجی گری مسئولیت اجتماعی بر تاثیر اخلاق رهبری و ارزشها و رفتارهای اخلاقی
مورد تایید قرار گرفت و نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر اخلاق رهبری و ارزشها و رفتارهای اخلاقی تاثیرگذار است .