چکیده:
یک سازمان مقدار قابل توجهی از منابع خود را به کانالهای آنلاین اختصاص میدهد. درک تاثیرات این هزینه بر رفتار مشتری
از اهمیت حیاتی برخوردار است. کسب و کار الکترونیکی بعنوان یکی از زیرمجموعههای فناوری اطلاعات و ارتباطاتء رشد قابل
توجهی را در دههی گذشته تجربه نموده است. به طوریکه رویکرد بیشتر موسسات تجاری در پذیرش و بکارگیری کسب و کار
الکترونیکی در جهت ورود و کسب سهم بیشتری از بازارها و جذب مشتریان جدید ء موثر و کارا بوده است۔
تحولات اخیر در فناوری اطلاعات پیامدهای اقتصادی مهمی را به دنبال داشته است. تجارت الکترونیکی یکی از پیامدهای عینی
فناوری اطلاعات است که از ویژگیهای جهانی نمودن تجارت» برداشتن محدودیتهای زمانی و مکانیء کاهش قیمت منابع جهت
خرید» افزایش درصد فروش» دسترسی آسان به اطلاعات. کاهش چشمگیر هزینههای معاملاتی و کاهش زمانی معاملات برخوردار
است. ضرورت تکامل تکنولوژی اطلاعات و خصوصا شبکه جهانی اینترنت فرصتی برای بهبود ارتباط با مشتریان نسبت به امکانات
قبلی در دنیای رقابتی امروز به وجود آورده است. هدف نهایی. تبدیل این ارتباطات و تعاملات به سودآوری بیشتر از طریق
افزایش خریدهای تکراری و کاهش هزینههای کسب مشتری میباشد. در این راستا این پژوهش به بررسی و ارزیابی الزامات و
پیش نیازهای راهاندازی تجارت الکترونیک در صنعت تاسیسات پرداخته تا این الزامات را اولویتبندی نموده و به ارائه راهکارهایی
در راستای توسعهی این امر در صنعت تاسیسات بپردازد.
از آنجایی که این پژوهش یک پژوهش توصیفی است لذا استنباطی به معنای آماری نخواهیم داشت. برای واحدهای تحلیل
(مدیران و کارشناسان) تعداد 20 نفر بعنوان خبره شناسایی و دادههای مورد نیاز از آنان اتخاذ میشود. لازم به ذکر است که این
20 نفر را میتوان یک نمونه از واحدهای تحلیل خواند که به صورت غیرتصادفی انتخاب میشوند. همچنین نمونهی شرکتهای
صنعت تاسیسات نیز به صورت غیرتصادفی شامل گزینش بهترین شرکتها در صنعت تاسیسات که با تجارت الکترونیک آشنابی
دارندء میباشد. به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است و مقدار آن 0/875 بدست آمده که این
موضوع موید آن است که پایایی از اعتبار مناسبی برخوردار بوده است. اعتبار محتوای پرسشنامه مورد استفاده توسط اساتید و
مطالعه کتب و مقالات مربوط به تحقیق و تهیه اطلاعات لازم مطالعه پرسشنامههای مقالات و تحقیقها مورد تایید قرار گرفته
است.