چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس- هیجان بر کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل حدود3500 مادر دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به انجمن اتیسم ایران در شهر تهران بود که از بین آنها 30 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی (2001) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1991) برای گردآوری دادهها و از تحلیل واریانس آمیخته چند متغیری با رعایت پیش فرضها برای تحلیل دادهها استفاده شد. برنامه ارتقائی مادران (رمضانلو، 1399) در 7 جلسه دوساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج نشان داد که نمرات راهبردهای منفی تنظیم هیجان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش اما در راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و کیفیت زندگی در مولفههای (سلامت روانی و روابط اجتماعی) به طور معنادار افزایش یافته است (P <0. 01) در مرحله پیگیری نیز ماندگاری اثر دیده شد. با توجه به موثر بودن برنامه ارتقائی مادران (مدیریت استرس- هیجان) در بهبود کیفیت زندگی و استفاده از راهبردهای موثر تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم، از این بسته میتوان به عنوان یک مداخله روانشناختی استفاده کرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of stress-emotion management skills training on quality of life and cognitive emotion regulation of mothers of children with autism spectrum disorder. This study was an experimental study with a pretest-posttest-follow-up plan with a control group. The statistical Society was all mothers of children (a both 3500 cases) with autism spectrum disorder in Iran Autism Association in Tehran, from which 30 people were selected by purposive sampling and randomly divided into experimental and control groups (15 cases in each group). Garnefski Cognitive Emotional Regulation(2001) and Quality of Life (WHOQOL-BREF)(1991) Questionnaires were used to collect data. Mixed multivariate analysis of variance was used to analyze the data with respect to defaults. The mothers' promotion program (ramezanlo, 1399) was implemented in 7 two-hour sessions for the experimental group. The results showed that the scores of negative emotion regulation strategies decreased in the experimental group compared to the control group, but in positive emotion regulation strategies and quality of life in the components (mental health and social relationships) increased significantly (P <0.01).,in the follow up step lasting effect was seen. Due to the effectiveness of mothers' promotion program (stress-emotion management), improving the quality of life and using effective strategies to regulate the emotions of mothers of autistic children, this package can be used as a psychological intervention.
خلاصه ماشینی:
Summers, Shahrami, Cali, D’mello, Kako, Palikucin-Reljin, Savage, Shaw & Lunsky 2.
Gratz & Tull و درک همراه با شفقت (تشویق و آرام کردن خود، تفسیر درست احساسات بدنی مربوط 1 به هیجان ) جهت رسیدن به اهداف مهم را تقویت میکند (گریگوری، لاچانس و تایلر، ٢٠١٥) که میتواند به کارکرد بین فردی بهتر و بهزیستی روان شناختی و فردی منجر شود (عاشوری، نوروزی و خونساری، ١٣٩٨)؛ بنابراین مجهز شدن مادران دارای فرزندان با ناتوانی ویژه به مهارت تنظیم هیجان و مدیریت آن ، با توجه به شرایط سخت و طاقت فرسای تربیت فرزند معلول که موقعیت پرتنش برای مادر و فرزند معلولش ایجاد میکند یک ضرورت است ، چون مادر نقش مهمی در تنظیم هیجان فرزندان دارد و مادر افسرده و ناشاد، خلق وخوی منفعل همراه با غم و اندوه را در فرزندان فعال میکند (جوادیان و همکاران ، ١٣٩٧) اما مادرانی که از راهبردهای مدیریت هیجان استفاده می کنند تعادل خانوادگی مطلوب تر، احساس شادی و رضایت بیشتری را در زندگی تجربه میکنند (فابیزیو، لام ، هیرسچمن ، پانگ ، یو و وانگ ٢، ٢٠١٥) و این میتواند ناشی از تأثیر بسزای آموزش مدیریت هیجان های منفی بر افکار اضطرابی والدین کودکان اتیستیک باشد (بهرامی و همکاران ، ١٣٩٦).