چکیده:
روایات تربیتی از مهمترین روایاتی هستند که بسیاری از مسائل پیچیده تربیتی را پاسخ میدهند. در میان این روایات، روایات «طول دوره نخست تربیت» از روایات بنیادین و اساسی هستند که در دیگر روایات تربیتی اثرگذار و تعیین کننده میباشند. این روایات، دو بازه زمانی شش ساله و هفت ساله را برای دوره نخست تربیت تعیین میکنند. گونهگونی و اختلاف دو بازه شش ساله و هفت ساله، وجود تعارض میان این روایات را حاکی است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بهره گیری از قواعد و ضوابط حل تعارض و تحقیقات سندی تعارض موجود را حل کند. مطالعه دقیق این روایات نشان میدهد که تعارض موجود ناظر به نوسان دوره نخست تربیت در افراد مختلف است و این نوسان ناشی از عوامل تربیت چون عامل «ژنتیک»، عامل «محیط» و اثرگذاری «اختلاف جنسیتی» در رشد می باشد و روایات شش سال و هفت سال به ترتیب، حداقل و حداکثر طول دوره نخست تربیت را برای افراد گوناگون در شرایط مختلف تعیین میکنند.
Educational narrations are one of the most important narrations that answer many complex educational problems. Among these narrations, the narrations of "the duration of the first period of education" are among the fundamental narrations that are effective and decisive in other educational narrations. These narrations determine two time periods of six years and seven years for the first period of education. The variety and difference between the two periods of six years and seven years indicate the existence of a conflict between these narrations. The present study intends to resolve the existing conflict by using the rules and regulations of conflict resolution and documentary research. Careful study of these narrations shows that the existing conflict is related to the fluctuation of the first period of education in different people and this fluctuation is due to educational factors such as "genetics", "environment" and the effect of "gender differences" in growth. And seven years, respectively, determine the minimum and maximum length of the first training period for different people in different situations.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ دقيق اين روايات نشان مي دهد کـه تعـارض موجـود نـاظر بـه نوسان دورٔە نخست تربيت در افراد مختلف اسـت و ايـن نوسـان ناشـي از عوامـل * تاريخ دريافت : ۱۳۹۹/۰۵/۰۲ - تاريخ پذيرش : ۱۴۰۰/۰۵/۰۶.
۱-۱- روايات شش سال برخي از روايات ، مرحلۀ نخست تربيـت را شـش سـاله دانسـته انـد؛ ايـن روايـات در جوامع و کتب روايي شيعه چنين گزارش شده اند: «عن أبي عبد الله ع قال : أمهل صبيک حتي يأتي له ست سنين ، ثم ضمه إليـک سـبع سنين ، فأدبه بأدبک فإن قبل وصلح وإلا فخل عنه » (کليني ، ۱۳۶۷: ۴۶/۶-۴۷).
اين روايات در جوامع و کتب روايي چنين گـزارش شده اند: «عن أبي عبد الله ع قال : دع ابنک يلعب سبع سنين وألزمه نفسک سبعا فإن أفلح وإلا فإنه ممن لا خير فيه » (کليني ، ۱۳۶۷: ۴۶/۶؛ ابن بابويه ، ۱۴۰۴: ۴۹۲/۳).
اين اثرگذاري بـه عنـوان يـک عامـل مهـم تربيتـي ، مـي توانـد رشـد و بلـوغ انسـان را دستخوش تغيير کند و بازه زماني آن را پـس و پـيش کنـد؛ بـدين ترتيـب کـه انسـان بـا والدين کريم نسبت به انسان با والدين ذليل ، زودتر بلوغ را در خواهد يافت و در صورت همراهي ديگر عوامل و بسترهاي تربيت مي تواند دورٔە نخست تربيتي را در شش سال بـه پايان برد.