چکیده:
زمینه و هدف: وجود مشکلات سازگاری در کودکان با آسیب شنوایی نیازمند مداخلات درمانی است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنر درمانی مبتنی بر نقاشی بر رفتار پرخاشگرانه دانشآموزان دختر با آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیش آزمون، پس آزمون با پیگیری سهماهه و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر با آسیب شنوایی بود که در مدارس استثنایی شهرکرد در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها 30 دانشآموز که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از همتا سازی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش طی پانزده جلسه بسته نقاشی درمانی اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. همه آزمودنیها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به وسیله پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرمافزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که هنر درمانی مبتنی بر نقاشی هم در مرحله پس آزمون و هم پیگیری موجب کاهش رفتار پرخاشگرانه و مؤلفههای خشم، پرخاشگری کلامی و رنجش میشود (0/01>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش، هنردرمانی مبتنی بر نقاشی به عنوان یک روش رواندرمانی مؤثر در جهت کاهش نشانه های بالینی اختلال رفتاری پرخاشگری دانشآموزان به درمانگران حوزه کودکان با نیازهای خاص پیشنهاد می شود
Background and Aim: Adaptation problems in children with hearing impairment require therapeutic interventions. Therefore, this study was conducted to investigate the effect of painting-based art therapy on the aggressive behavior of female students with hearing impairment. Methods: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design, control and experimental groups, and a three-month follow-up. The statistical population included female students with hearing impairment who were studying in special schools of Shahrekord in the academic year 2019-2020, from which 30 students who met the inclusion criteria were selected by the convenient sampling method and assigned to the experimental group (n = 15) and the control group (n = 15) after matching. The experimental group received a painting therapy package for 15 sessions, and the control group received no intervention. All subjects were assessed in the pre-test and post-test stages by Buss and Perrychr('39')s (1992) Aggression Questionnaire. Data were analyzed using repeated-measures ANOVA and SPSS 24 software. Results: The results indicated that painting-based art therapy reduced aggressive behavior and the components of anger, verbal aggression, and resentment both in the post-test and follow-up stages (P Conclusion: According to the results, painting-based art therapy is recommended to therapists in the field of children with special needs as an effective psychotherapy method to reduce the clinical signs of aggressive behavior disorder in students.
خلاصه ماشینی:
A Department of Psychology, Islamic Azad University, Shahrekord Branch, Iran Abstract Keywords: art therapy, painting, aggressive behavior, hearing impairment Background and Aim: Adaptation problems in children with hearing impairment require therapeutic interventions.
Therefore, this study was conducted to investigate the effect of painting-based art therapy on the aggressive behavior of female students with hearing impairment.
The Effect of Painting-Based Art Therapy on Aggressive Behavior of Female Students with Hearing Impairment.
The Effect of Painting-Based Art Therapy on Aggressive Behavior of Female Students with Hearing Impairment.
نتایج پژوهشها نشان داده است که کاربرد روشهای مداخلهای و گروه درمانی برای دانشآموزان و به ویژه دانشآموزان با آسیب شنوایی باعث بهبودی در روابط بین فردی، پذیرش اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری آنان میشود (فرامرزی و مرادی، 1393؛ خانزاده و همکاران، 1397؛ خانزاده، 1396؛ و محمدی و رادین، 1396).
در این رابطه نتایج پژوهش-ها نشان داده است که نقاشی درمانی در کاهش اضطراب، افسردگی (ویس کرمی، روشننیا و منصری، 1396؛ محمدی و رادین، 1396؛ غلامزاده خادر، باباپور و صبوری مقدم، 1393)، پرخاشگری (امینی و پشم دارفرد، 1396؛ رضایی، خدابخشی کولایی و تقوایی، 1394؛ نظامیپور و همکاران، 1394؛ کرمی، علیخانی، زکییی و خدادادی، 1391، باباروگولو ، 2016 و قدم پور، امیریان و رادپور، 1398) و اضطراب جدایی کودکان (زینلیان، عابدی و جوانی، 1392) مؤثر است؛ همچنین کروزیر و تینکانی (2005) و اشنایدر و داب (2015) نیز در پژوهشهای خود نشان دادند که هنر درمانی در کاهش رفتارهای مشکلآفرین کودکان مؤثر است.
دیگر نتایج این پژوهش نشان داد نقاشی درمانی بدگمانی دانشآموزان دختر با آسیب شنوایی را کاهش نمیدهد.