چکیده:
امروزه، فناوری اطلاعات به عنوان یک علم در سراسر جهان مطرح شده و در بهبود روابط جوامع در زمین ههای مختلف تاثیرگذار است؛ به طوری که سازمان ها این علم را به علت پیچیده و رقابت یشدن فضای کس بوکار برای بهبود فرایندهای سازمانی و کسب مزیت رقابتی ب هکار م یگیرند. از این رو، و ب هعلت اهمیت موضوع، در این پژوهش به بررسی مولف ههای فناوری ارتباطات و اطلاعات در ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی در شرک تهای خدماتی پرداخته شده است. برای این کار، پرسشنام های شامل شش بعد فناوری ارتباطات و اطلاعات طراحی شده و در نمونه آماری 50 نفری متشکل از مدیران شرک تهای خدماتی و بر اساس نظر » لاوشه « توزیع گردید. روایی پرسشنام ه با استفاده از روش خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفت و فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزار تحلیل شد. با توجه به آزمون نرمالیته انجا مشده روشن شد » اس پ یاس اس « که نظرات نمونه آماری نرمال نیست و از روش آزمون ناپارامتریک ضریب برای بررسی همبستگی مولف ههای فناوری اطلاعات و ارتباطات » اسپیرمن « استفاده شد. سرانجام، نتایج تحقیق نشان داد که بین خدمات وب، پردازش ابری اطلاعات، هوش مصنوعی، فناوری ارتباطات تلفن همراه، اطلاعات کس بوکار هوشمند، و فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدیریت منابع انسانی سازمان های خدماتی همبستگی وجود دارد. بنابراین، توسعه و بسط برنام ههای تلفن همراه و وب که اخیرا مطرح گردیده، مدل جدیدی از هوشمندی را به سازما نها عرضه می دارد. مدل جدید، پتانسل بالقو های برای ارتقای کسب وکار است تا سازمان را به یک سود بزرگ برساند.
Today, information technology as a science, affects almost all components of societies, so that it is used by organizations to improve organizational processes and gain a competitive advantage due to the complexity and competitiveness of the business environment. Due to the importance of this issue in this study, the components of information and communication technology in evaluating of the performance of human resource management in service companies have been studied. For this purpose, a questionnaire including six dimensions of communication and information technology was designed and distributed among a statistical sample of 50 managers of service companies. The validity of the questionnaire was evaluated using Lavache validity method and based on the opinion of experts, and finally the research hypotheses were analyzed using SPSS software. According to the normality test, it was shown that the views of the statistical sample were not normal and the non-parametric Spearman coefficient test method examined the correlation of ICT components. Finally, the results showed that correlation exists between web services, cloud information processing, artificial intelligence, mobile communication technology, smart business information, and ICT of human resource management of service organizations, so the development of mobile and web applications, which has recently been introduced, offers a new model of intelligence to the organization and there is potential for business improvement in bringing a great benefit to the organization.