چکیده:
هدف تحقیق حاضر تحلیل تجربه زیسته معلّمان ابتدایی از پدیده موبینگ و بولینگ سازمانی درمحیط مدرسه با رویکرد پدیدارشناسی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. در این تحقیق با 20 نفر از معلّمان ابتدایی زن و مرد ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان شیراز مصاحبه شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد. روش مصاحبهها نیمه ساختاریافته و مصاحبهها تا زمان اشباع داده انجام شد. تحلیل دادها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. تحلیل و ادارک عمیق گفتههای معلّمان به شناسایی 3 مضمون 1) چرایی ایجاد این پدیده(نقش مدیر و نوع مدیریت، مشکلات مالی و روحی معلّمان و نقش سیستم آموزشی و سازمان آموزش و پرورش)، 2) شکل رفتار های موبینگ و بولینگ در محیط آموزشی و مدرسه (مانند غیبت و ترور شخصیتی، درگیری فیزیکی) ، 3) اثرات موبینگ و بولینگ در محیط کار(مانند ترک سازمان)، منجر شد. در انتها با توجه به نتایجی که بدست آمده، پیشنهاداتی برای جلوگیری از این پدیده ارائه شده است.
The purpose of this study is to analyze the lived experience of elementary teachers of the phenomenon of mobbing and organizational bullying in the school environment with a phenomenological approach. The present research is qualitative and with a phenomenological approach. In this study, 20 male and female elementary school teachers in District 2 of Shiraz city were interviewed. The sampling method was purposive. The interview method was semi-structured and the interviews were conducted until data saturation. Data analysis was based on Colaizzi's seven-step strategy. Analysis and in-depth understanding of teachers' statements to identify 3 themes 1) Why this phenomenon (role of Manager and type of management, financial and psychological problems of teachers and the role of education system and education organization), 2) The form of mobbing and bullying behaviors in the environment Educational and school (such as absenteeism and assassination, physical conflict), 3) the effects of mobbing and bullying in the workplace (such as leaving the organization). Finally, according to the results obtained, suggestions are made to prevent this phenomenon.
خلاصه ماشینی:
تحلیل و ادارک عمیق گفته های معلمان به شناسایی ٣ مضمون ١) چرایی ایجاد این پدیده (نقش مدیر و نوع مدیریت ، مشکلات مالی و روحی معلمان و نقش سیستم آموزشی و سازمان آموزش و پرورش )، ٢) شکل رفتار های موبینگ و بولینگ در محیط آموزشی و مدرسه (مانند غیبت و ترور شخصیتی، درگیری فیزیکی) ، ٣) اثرات موبینگ و بولینگ در محیط کار(مانند ترک سازمان )، منجر شد.
ماهیت 1 Mobbing 2 Bullying 3 KOÇ & KURTBAŞ 4 Lobincar et al 5 Gül, İnce & Özcan 6 Vveinhardt and Streimikiene 7 Atman 8 Chaudhary and Rangnekar 1 Lewis And Orford متفاوت قلدری سبب تمایز آن از پرخاشگری شده است ؛ زیراپرخاشگری به منزله پدیدهای طبیعی و بخشی از رشد درنظرگرفته می شود.
1 Olweus And Limber 2 Çobanoğlu 3 Limen 4 JOLITA & REGINA 5 Dentith, Wright & Coryell 6 Metzger, Petit & Sieber 7 Cakirpaloglu, Čech & Kvintová پژوهش هایی نیز در ایران در حوزه بولینگ و موبینگ در ایران صــورت گرفته اســت .
بنابراین در این پژوهش با رویکرد پدیدار-شناسانه به بررسی موبینگ و بولینگ یا همان رفتار قلدری در محیط کار، به عنوان تجربه ای در میان معلمان پایه ابتدایی در محیط مدرسه به عنوان یکی از رفتارهای مخرب و ابعاد آن در محیط کار میپردازیم ، تا از دید آنان این پدیده را در محیط آموزشی بررسی کنیم .
یافته دیگر این پژوهش نشان میدهد که مشکلات روحی و حتی شخصیتی معلمان و کادر آموزشی میتواند زمینه ساز رفتارهای قلدری و پدیده موبینگ و بولینگ در مدارس و سازمان های آموزشی شود.