چکیده:
شفافیت به عنوان یکی از مهمترین عناصر تئوری حکمرانی خوب محسوب میشود. لازمهی ادارهی خوب، بر اساس اصول مدرن حقوق اداری دسترسی سریع و آسان شهروندان به اطلاعات موجود در نزد موسسات عمومی میباشد. مردم و نهادهای اجتماعی باید از روند ادارهی امور کشور و قوانین و اطلاعات موجود در هر حوزه آگاهی کامل داشته باشند. نبود شفافیت از عوامل اصلی عدم کنترل فساد و افزایش فساد اداری و مالی در کشور هاست. که هر ساله توسط سازمان شفافیت بینالملل بموجب شاخصهای مربوط ارزیابی و گزارش آن را منتشر میشود، پس ضروری است با ایجاد فضای آزاد رسانهای و اطلاعرسانی، زمینههای عملکرد شفاف ارکان حاکمیت منجمله نهاد مهم پارلمان و قوه قانونگذاری را فراهم آورد نتایج تحقیق حاضر نشان از آن دارد که در نظام حقوقی ایران در رابطه با شفافیت در فرایند قانونگذاری صرفا به برخی موارد نظیر علنی بودن قانونگذاری، انتشار قوانین و اطلاع ذینفعان (آگاهی همگان)، و دسترسی همگانی به قوانین به عنوان یک حق پرداخته شده است، حال آنکه علاوه بر موارد مذکور، تحقق شفافیت در نظام تقنینی کشور مستلزم، "تدوین و اجرای قواعد رفتاری و پیادهسازی شفافیت مشروط آراء" و همچنین "تحقق شفافیت در راستای تنقیح قوانین" است.
Transparency is considered as one of the most important elements of good governance theory. Good governance, according to modern principles of administrative law, requires quick and easy access of citizens to information available to public institutions. People and social institutions should be fully aware of the process of governing the country's affairs and the laws and information available in each area. Lack of transparency is one of the main factors in not controlling corruption and increasing administrative and financial corruption in countries. Which is published annually by Transparency International according to the relevant indicators and its report, so it is necessary to create a free media and information space, provide the basis for transparent operation of the governing bodies, including the important institution of parliament and the legislature. It has to do with the fact that in the Iranian legal system, in relation to transparency in the legislative process, only some issues such as publicity of legislation, publication of laws and information of stakeholders (public awareness), and public access to laws as a right have been addressed, while in addition In addition to the above, the realization of transparency in the legislative system of the country requires "the formulation and implementation of rules of conduct and the implementation of conditional transparency of votes" as well as "the realization of transparency in order to repeal the laws.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق حاضر نشان از آن دارد که در نظام حقوقی ایران، در زمینۀ شفافیت در فرایند قانونگذاری صرفاً به برخی موارد نظیر علنی بودن قانونگذاری، انتشار قوانین و اطلاع ذینفعان (آگاهی همگان)، و دسترسی همگانی به قوانین بهعنوان یک حق پرداخته شدهاست، حال آنکه علاوهبر موارد مذکور، تحقق شفافیت در نظام تقنینی کشور مستلزم «تدوین و اجرای قواعد رفتاری و پیادهسازی شفافیت مشروط آرا» و همچنین «تحقق شفافیت در راستای تنقیح قوانین» است.
گفتار سوم: یافتههای تحلیل نهادی بررسی مبانی نظری، تحلیل نهادها و قوانین و مقررات حاکم بر این حوزه، و همچنین نتایج حاصل از دیدگاه صاحبنظران که ازطریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته صورت پذیرفتهاست نشان از آن دارد که مهمترین چالشهای مربوط به شفافیت به ادارۀ خوب مجلس در دو بخش مؤلفههای رفتاری و محتوایی قابلدستهبندی است: بند اول: عناصر رفتاری قانونگذار بر شفافیت قانون 1.
2. هدایای دریافتی یکی دیگر از مؤلفههایی که میتواند بر موضع نماینده در تصویب قوانین تأثیرگذار باشد هدایای اعطایی ازسوی اشخاص حقیقی و حقوقی است که موجب انحراف از موضع عدالتمآبانه و شفافیت در وضع قانون میشود، زیرا جایگاه نمایندگی پارلمان و مجلس یکی از مهمترین مناصب حاکمیتی است که بهدلیل تواناییها و قدرتی که به صاحبان این منصب داده میشود درمعرض بیشترین دریافت رشوه و هدیه و هرچیزی است که بر تصمیمگیری نمایندگان اثر بگذارد.
Social media in the public sector: A guide to participation, collaboration and transparency in the networked world.