چکیده:
مقدمه: الگوی تربیت دینی و انقلابی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین با هدف یکپارچهسازی، هدفمندنمودن و ایجاد وحدت رویه در اجرای برنامههای آموزش و تربیت دینی و انقلابی دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه علوم انتظامی امین تدوین شد. روش: تحقیق حاضر با رویکرد کیفی و به روش مولتیمتد شامل تحلیل محتوای کیفی اسناد بالادستی ازجمله آیات و روایات و بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری برای تدوین الگو و سپس تشکیل گروههای کانونی برای تعیین اقدامات اساسی و برنامههای اجرایی آن انجام شد. جامعه موردمطالعه در بخش اول اسناد و در بخش دوم مسئولین و خبرگان مرتبط با امر تربیت دینی دانشجویان بودند که درحد اشباع نظری و به روش هدفمند انتخاب شدند. تعداد جلسات گروههای کانونی 10 جلسه و میانگین تعداد اعضا 12 نفر بود. درنهایت روایی الگو با عرضه آن به 15 نفر از مسئولین و خبرگان تایید شد. نتایج: این الگو در چهار بعد اخلاق و رفتار، ارزشهای انقلابی، باور و شناخت و احکام طراحی شد. مولفههای بعد اخلاق و رفتار شامل اخلاق و رفتار فردی با 22 شاخص، اخلاق و رفتار اجتماعی با 22 شاخص، اخلاق و رفتار سازمانی با 14 شاخص و اخلاق و رفتار خانوادگی با 5 شاخص بودند. بعد باور و شناخت با مولفه فهم و استدلال و 5 شاخص مرتبط، احکام با احکام عمومی و احکام تخصصی و ارزشهای انقلابی با سه مولفه بصیرت با 5 شاخص، رفتار انقلابی با 10 شاخص و تفکر بسیجی با 5 شاخص معرفی شدند.
A model for religious and revolutionary training of the students of Amin University of Law Enforcement Sciences was designed aiming at creating integrity, purposefulness and unity in the implementation of religious and revolutionary training programs for students and graduates of this university. This research is conducted through a qualitative approach following a multidimensional method including qualitative content analysis of upstream documents such as the verses of the Holy Qur’an, hadiths and the sayings of Imam Khomeini and the Supreme Leader to develop a model, and then to form focus groups to clarify its basic performance and executive plans. The study population in the first phase included the documents, and in the second phase comprised officials and experts of religious training of students selected in a theoretical saturation and purposeful method. Ten meetings were hold by the focus groups the members of which numbered 12 on average. In the end, the validity of the model was confirmed by the 15 officials and experts. This model is designed containing four dimensions including ethics and behavior, revolutionary values, beliefs and cognitions, and the religious regulations. The dimension of ethics and behavior included components of ethics and individual behavior with 22 indicators, ethics and social behavior with 22 indicators, ethics and organizational behavior with 14 indicators and ethics and family behavior with 5 indicators. The belief and cognition dimension included the component of understanding and reasoning and 5 related indicators, the dimension of religious regulations with general rules and specialized rules, and the revolutionary values with three components of insight with 5 indicators, revolutionary behavior with 10 indicators, and Basiji thinking with 5 indicators.
خلاصه ماشینی:
اين طرح براساس آموزه هاي قرآن کريم ، روايـات وارده از جانـب معصـومين (علـيهم السـلام )، ديدگاه ها، مطالبات و انتظارات حضرت امام راحل (ره ) و مقام معظم رهبري (مد ظله العالي )، قـانون اساسي و سند چشم انداز دانشگاه علوم انتظامي تهيه شده است که برخي از اين مباني بـه شـرح زيـر مورد اشاره قرار مي گيرند: آيات و روايات پيرامون تربيت اقرأ وربک الأکرم * الذي علم بالقلم * علم الإنسان ما لـم يعلـم .
تعيين عوامل مؤثر بر ارتقاي نقش تربيـت دينـي و اخلاقي مربيان در يک دانشگاه نظـامي تحقيقـي اسـت کـه توسـط شـاهقليان قهفرخـي و مولـوي و سلماني در سال ١٣٩٨ انجام شده و به اين نتيجه رسيده که براساس شاخصه هاي تأثيرگذار بر نقـش تربيتي مربيان نظامي، اين افراد بايد جهت خودسازي ديني و اخلاقي، بر موارد مؤثر به صورت فردي همت بيشتري گمارده و آن مجموعه نيز با بازنگري نسبت به اولويت هـاي سـازماني جهـت ارتقـاي مربيان ، برنامه ريزيهاي دقيق و موردنياز را داشته باشد.
برنامه هاي اجرايي براي پياده سازي اين الگو در دانشگاه علوم انتظامي امين کدامند؟ يافته ها در پاسخ به سؤال اول تحقيق که "الگـوي تربيـت دينـي و انقلابـي دانشـجويان دانشـگاه علـوم انتظامي امين چگونه است و ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي اين الگـو کدامنـد؟ ابتـدا الگـوي تربيـت ديني و انقلابي دانشجويان مستخرج از فرايند روشي فوق ارائه ميشود که شامل چهار بعد اخلاق و رفتار، ارزش هاي انقلابي، احکام و باور و شناخت است .