چکیده:
از جمله وظایف نظام تربیت رسمی و غیررسمی در دوره ابتدایی، آموزش اخلاق به کودکان است چرا که دارای قلبی پاک و زلال و آماده دریافت بذری چون کسب فضایل هستند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان دوره دوم ابتدایی(سنین 10 تا 12 سال) بر اساس دیدگاههای آیتالله جوادی آملی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی–استنباطی بود. نتایج نشان داد که قرب الی الله هدف غایی و مواردی مانند خودشناسی، پرورش خداجویی و خدابینی، تفکر در مسائل اخلاقی، روی آوردن به مسئولیتپذیری، افزایش آستانه صبر و بردباری، توفیق در اکرام، احترام و محبت به انسانها، بهبود حس زیبایی گرایی ازجمله اهداف واسطهای آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان هستند که میتوان از دیدگاه آیتالله جوادی آملی شناسایی نمود. رسیدن به این اهداف در دوره دوم ابتدایی بشارتدهنده ورود متخلقانه و معتقدانه به دوره نوجوانی است که اگر آن هم از برنامهریزی منسجمی برخوردار باشد میتواند در شکلگیری هویت پایدار اخلاقی مورد نظر اسلام مؤثر باشد.
One of the duties of the formal and informal education system in the primary school is to teach ethics to children because they have a pure heart and are ready to receive seeds such as acquiring virtues. In this regard, the present study was conducted with the aim of identifying the aims of teaching moral concepts to children in the second grade of elementary school (ages 10 to 12 years) based on Ayatollah Javadi Amoli views. The research method was analytical-inferential. The results showed that closeness to God is the ultimate aim and such things as self-knowledge, cultivating God-seeking and godliness, thinking about moral issues, turning to responsibility, increasing the threshold of patience, success in honor, respect and love for human beings, improving sense Aesthetics are among the mediating aims of teaching moral concepts to children, which can be identified from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli. Achieving these aims in the second elementary period heralds a creative and believable entry into adolescence, which, if it has coherent planning, can be effective in forming a lasting moral identity desired by Islam