چکیده:
هدف: خردهفروشان یکی از اساسیترین قسمتهای زنجیره تأمین هستند. آشنایی با ویژگی و رفتار خرید آنها بر افزایش فروش شرکتها اثر بسزایی خواهد داشت. با توجه به خواستههای متفاوت خردهفروشان نسبت به یک محصول، تولیدکنندگان میبایست تناسب ویژگیهای محصول را در هر یک از گونههای خردهفروشی مختلف بررسی کنند. بر این اساس، هدف این پژوهش ارزیابی تناسب گونههای خردهفروشی با ویژگیهای مختلف محصول در ایران بوده است. روش: در این پژوهش ابتدا مروری بر مبانی نظری تحقیق در ارتباط با ویژگیهای مختلف محصول و گونههای خردهفروشی انجام شده و عوامل اثرگذار بر انتخاب محصول از طرف گونههای خردهفروشی استخراج شد. در گام بعدی بهمنظور بررسی و تکمیل این ویژگیها، مصاحبهای عمیق با 12 نفر از صاحبنظران و مدیران فروشگاهی انجام شده و پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با روش تحلیل محتوای متن مورد تحلیل قرار گرفت. درنهایت، بهمنظور ارزیابی تناسب هر یک از گونههای خردهفروشی با ویژگیهای محصول، سیستم فازی عصبی- تطبیقی با استفاده از نرمافزار متلب طراحی شد. یافتهها: یافتههای پژوهش در مرحله تحلیل محتوای کیفی، چهار ویژگی ظاهری، ذاتی، رقابتی و قیمتی را بهعنوان ورودیهای سیستم نشان داده و در مرحله استنتاج، تفاوت تناسب هر یک از گونههای خردهفروشی را با این ویژگیها نمایش میدهد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برای افزایش احتمال فروش محصولات در گونه راحتی، ویژگی ظاهری، در گونه سوپرمارکت، ویژگی رقابتی و ذاتی، در گونه بازار هفتگی، ویژگی ذاتی و قیمتی، در گونه هایپرمارکت، عمدهفروشی و تخفیفی، ویژگی رقابتی و قیمتی، در گونه تخصصی، ویژگی ظاهری و ذاتی و درنهایت در گونه ماشین فروش، ویژگی ظاهری و قیمتی مناسب خواهند بود.
Objective: Retailers are one of the most fundamental parts of the supply and distribution chains. They have different explicit and implicit distinguishing features. These features can be considered as marketing or competitive tools that provide managers with useful information so that they can select their marketing combination accordingly. Understanding of their features and purchasing behaviors can significantly affect the companies’ sales. Regarding the retailers’ different intentions to buy a product, producers should inspect the appropriateness of the product features in different retail formats. This research aimed to evaluate the appropriateness of retail format with different product features in Iran. Methodology: At first, a theoretical foundation of different product features and retail format was reviewed, and the factors affecting the choice of the product by the retail format were extracted. Then, in-depth interviews were conducted with 12 experts and store managers, and the collected data were analyzed using the content analysis method. At the interview stage, the expert and the individuals were selected for the interview if they had at least one of the criteria influencing the accurate answers. Finally, an adaptive neuro-fuzzy inference system was developed by MATLAB software to assess the appropriateness of the retail format with product features. Findings: The findings of the qualitative content analysis stage showed the four characteristics of appearance, intrinsic, competitive, and price as the system inputs; in the inference stage, the findings showed the difference in the appropriateness of each type of retail with these characteristics. The results also showed that product characteristics play an important role in determining and deciding on the retail format and hence, each format will need to be aligned with the characteristics of its own appropriate product. Conclusion: The results showed that the appearance is appropriate for convenience retailers, the competitive and intrinsic feature for supermarkets, the intrinsic and price feature for the flea market format, the competitive and price for hypermarkets, wholesale, as well as discount retailers, the appearance and intrinsic feature for specialty retailers, and finally the appearance and price features are appropriate for sales machine to increase the probability of sales. Producers can start producing the goods after they considered the features of the products which are accepted by the desired stores and paid attention to the products criteria which are suggested by the retail format and ultimately sell the product. This might make it easier for the products to enter a store and be placed on the shelves; in addition, because the store managers are regarded as one of our desired groups that are responsible to choose the product features and besides these managers choose the features based on the target customers’ opinions, ultimately the product circulation in the store shelves will increase.
خلاصه ماشینی:
Huddleston, Whipple, Mattick & Lee 4.
Miller, Campbell, Littrell & Travnicek 6.
به عبارت ديگر هدف اين پژوهش بررسي اين موضوع است که چگونه مي توان يک سيستم فازي با توجه به فاکتورهاي اثرگذار ازجمله ويژگيهاي محصول مانند ويژگيهاي ظاهري، ذاتي، رقابتي و قيمتي جهت انتخاب گونه مناسب براي فروش محصولات طراحي و پياده سازي کرد.
Mizuno, Toriyama, Terano & Takayasu 2.
Andreti, Zhafira, Akmal & Kumar 2.
نمونه داده هاي ورودي و خروجي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نمونه اي از قوانين توليدشده با در نظر گرفتن چهار متغير ورودي موردنظر و يک متغير خروجي (مقدار فروش در سوپرمارکت ) در زير ارائه شده است : Rule 1 : if < x1 is A1 and x2 is B1 and … x4 is I1 >Then< Sates amount(super market)1=(a1x1×b1 x2× … i1x4) رابطه ١) } Rule 2 : if < x1 is A2 and x2 is B2 and … x4 is I2 >Then< Sates amount(super market)2=(a2x1×b2 x2× … i2x4) Rule 9 : if < x1 is An and x2 is Bn and … x4 is In >Then< Sates amount(super market)n=(anx1×bn x2× … inx4) که در رابطه بالا، x١ تا x٤ متغيرهاي ورودي مدل فازي (متغيرهاي ظاهري، ذاتي، رقابتي و قيمتي) مي باشند و n تعداد قوانين بوده که محقق مي تواند در ابتداي مدل سازي ان را تعيين کند.
International Journal of Retail & Distribution Management, 37(1), 63-80.
International Journal of Retail & Distribution Management, 37(1), 63-80.
International Journal of Retail & Distribution Management, 37(1), 63-80.
International Journal of Retail & Distribution Management, 37(1), 63-80.