چکیده:
هدف این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس» است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری، مشتمل بر ساکنان شهر کرمانشاه است. با نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی و براساس فرمول کوکران، پرسشنامه در میان نمونۀ 400 نفری از این جامعۀ آماری (شامل 207 نفر زن و 193 نفر مرد)، توزیع و سپس اطلاعات گردآوریشده، با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شد. 215 تن (معادل 53.75 درصد پاسخگویان) از اخبار این شبکه به میزان زیاد و خیلی زیاد ابراز رضایت کردند، همچنین 135 تن (33.75 درصد) به میزان متوسط و50 تن (12.5 درصد) رضایت خود را از اخبار این شبکه به میزان کم و خیلی کم ابراز کردهاند. در مجموع، مخاطبان در شهر کرمانشاه 67.34 درصد از اخبار شبکه زاگرس رضایت داشتهاند.
The aim of this research is to understand about the effective factors on Kermanshah’s audience satisfaction from Zagros TV network news broadcast. To achieve this, a survey research is done by using questionnaires. The inhabitants of Kermanshah were taken as statistical population of the research. By the help of multistage cluster sampling & random sampling based on Cochran’s formula, 400 questionnaires were distributed among audience to answer (including 207 female & 193 male). Then, the data was collected & analyzed by SPSS method. 215 persons (equal to 53.75% of respondents) expressed their satisfaction to a high & very high extent from the news broadcast of Zagros TV network. Also, 135 persons (equal to 33.75%) were moderately satisfied & 50 persons (equal to 12.5%) showed their dissatisfaction to low and very low extent. On the whole 67.34% of audience in Kermanshah were satisfied with Zagros news broadcast.
خلاصه ماشینی:
خبرنگار باید رویداد را آن گونه که اتفاق افتاده - نه آن طور که مایل است اتفاق افتاده باشد- به اطلاع مخاطبان برساند (بدیعی و قندی ، ١٣٨٤: ١٧) تعریف عملیاتی : در مقالۀ حاضر، منظور از صحت ، صدق و درستی محتوای اخبار شبکۀ زاگرس است و این میزان رضایت از صحت اخبار، از طریق نمره ای که افراد نمونه در پرسش نامۀ تحقیق در قالب یک پیوستار لیکرتی ارائه شده به دست آوردند، مشخص شد.
باید با زبانی ساده و قابل فهم تنظیم شوند تا درک آنها برای همگان آسان باشد (بدیعی و قندی ، ١٣٨٤: ١٧) تعریف عملیاتی : در مقالۀ حاضر، منظور از خبر، وضوح ، بیان روشن و ساده و بدون ابهام اخبار شبکۀ زاگرس برای مخاطبان است ، این میزان رضایت از شفافیت اخبار از طریق نمره ای که افراد نمونه در پرسش نامۀ تحقیق در قالب یک پیوستار لیکرتی ارائه شده به دست آوردند، مشخص شد.
عوامل فنی تصویر خبر تعریف نظری : تلویزیون همیشه با تصویر سر و کار دارد، بنابراین ، هر چه بدون تصویر باشد، غیرتلویزیونی محسوب می شود (عابدینی ، ١٣٩١: ١٠) تصویر، قدرت دیگری به خبر می دهد و اطلاعات گسترده ای را در اختیار مخاطب می گذارد (مک لوهان ١، ١٣٧٧: ٣٩٧) رعایت اصول فنی در تصویربرداری عبارت اند از: کادربندی مناسب ، رنگ تصاویر، حرکت های معنی دار دوربین ، جلب توجه لحظات حساس ، مهم و ریز با استفاده از تصاویر مناسب (صالح نیا، ١٣٨٠: ٨٩) در این مقاله ، میزان رضایت از کیفیت تصویر اخبار از طریق نمره ای که افراد نمونه در پرسش نامۀ تحقیق در قالب یک پیوستار لیکرتی ارائه شده به دست آوردند، مشخص شد.