چکیده:
موضوع آلودگی صوتی فرودگاه در جوامع و مناطق اطراف آن مشکلات جدی را برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده است. با رشد هواپیماهای تجاری، عکسالعمل عمومی نسبت به آلودگی صوتی هواپیماها افزایش یافته است. آلودگی صوتی تقریبا بر مساحتی بالغبر 100 کیلومترمربع در اطراف فرودگاههای بزرگ اثرگذار است که معمولا با واحد دسیبل اندازهگیری میشود. به همین سبب آلودگی صوتی هواپیما مهمترین آلودگی بعد از آلودگی صوتی بزرگراهها است. در این تحلیل تلاش بر این است که بتوان با تحلیل تاثیر آلودگی صوتی و بیان استاندارد موردنظر میزان سروصدای فرودگاه را بررسی کرد و در نواحی اطراف آن برای اندازهگیری و تعیین میزان تاثیرگذاری آن راهکارهایی ارائه شود. در این مقاله وضعیت فرودگاههای تهران را بررسی و مناطق مسکونی را ازنظر میزان صوت بدست آمده از فرودگاه در نظر گرفته و با استاندارد موجود مقایسه میکنیم و راهکارهایی را برای کاهش این حالت از آلودگی بیان میگردد.
The issue of air pollution in the communities and surrounding areas has created serious problems for the aviation
industry. With the growth of commercial airplanes, the general response to air pollution has increased. Sonic
pollution is affecting almost 100 square kilometers around large airports, which is usually measured in units of
dB. For this reason, airborne sound pollution is the major contamination after highway noise pollution. In this
analysis, the effort is to examine the air quality of the airport by analyzing the impact of the noise pollution and
the standard expression, and provide solutions in the areas around it to measure and determine the impact of it. In
this article, we examine the status of Tehran airports and consider the residential areas in terms of the sound
level of the airport and compare it to the standard and provide solutions to reduce this state of pollution.
خلاصه ماشینی:
در این تحلیل تلاش بر این است که بتوان با تحلیل تأثیر آلودگی صوتی و بیان استاندارد موردنظر میزان سروصدای فرودگاه را بررسی کرد و در نواحی اطراف آن برای اندازهگیری و تعیین میزان تأثیرگذاری آن راهکارهایی ارائه شود.
از طرفی وجود فرودگاه میتواند حوزه محدوده فعالیت های اقتصادی و تجاری منطقه را در جهت افزایش مکان دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز و موقعیت های مطلوب اقتصادی گشترش دهد؛ بنابراین برای جلوگیری از پیامدهای منفی آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه موارد مختلف بررسی میشود (سلطانیه، 1382).
Federal Aviation Administration (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4: موقعیت نقاط سنجش سروصدا در محوطه فرودگاه در جدول 2 استاندارد پیشنهادی سازمان حفاظت محیطزیست در خصوص سرو صدا در مناطق مختلف آورده شده است.
جدول 2: استاندارد صدا در هوای آزاد در ایران (سازمان حفاظت محیطزیست) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در شکل 5 مناطق تحت تأثیر ناشی از آلودگی صوتی فرودگاه مهر آباد را نشان می دهد.
این موضوع در منطقه تهرانسر که در مسیر برخاست بیشتر هواپیما است مشهود می باشد، آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه در روز و شب آزار دهنده و اکثر نواحی مسکونی، در معرض صدای بیش از حد استاندارد مناطق مسکونی (55 دسیبل در روز و 45 دسیبل در شب) قرار دارند.
برای تهیه نقشه آلودگی صوتی و ترسیم خطوط تراز سرو صدا در اطراف فرودگاه ها روشهای مختلفی وجود دارد که دو مرجع برای ایران جهت بکارگیری این روشها توصیه میگردد: سند 9911 ایکائو و روش توصیه شده توسط FAA.