چکیده:
کتاب "فرایند خط مشی گذاری عمومی" که توسط اساتید محترم جناب آقای دکتر غلامرضا اسکندری،کریم اسکندری و رسول اسکندری تالیف شده ،تلاشی برای کمبود منابع در زمینه فرایند خط مشی گذاری بوده است . .هدف مقاله ،بررسی تحلیلی و بیان نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی است. این اثر محاسنی دارد اما از کاستی هایی نیز رنج می بردکه رفع آن می تواند بر غنای مباحث کتاب بیفزاید. نویسنده کتاب در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادل سازی واژه های خارجی به غیر از مواردی چند دقت لازم را داشته و از لحاظ مطابقت با سر فصل های مصوب قابل قبول است.محتوا با ارزش های علمی سازگار است.کتاب مذکور تصویر جامعی از خط مشی گذاری عمومی در ایران را فراهم نمی کند.همچنین پیشرفت های معرفت شناختی و تولید دانش در سده های گذشته ارائه نشده است.برخلاف عنوان خوب کتاب ،خواننده نمی تواند به درک جامعی از خط مشی گذاری عمومی و درک نظام مندی از دانش کاربردی و نظری این موضوع دست یابند.در ضمن مفهو سازی درستی از فرایند و نیز تعامل میان ساختار و فرایند صورت نگرفته است .کتاب هیچ توجهی به ماهیت تغیر پذیر فرایندهای خطی مشی گذاری نکرده است.
The book "Public Policy Making Process" written by respected professors Dr. Gholamreza Esghandari, Karim Eskandari, and Rasoul Eskandari has been an attempt to reduce the resources of the policy-making process. The purpose of this article is to analyze and express the strengths and weaknesses of the book content. The book has advantages, but it also suffers from some shortcomings, the elimination of which can add to the richness of the book's topics. The authors of the book have been careful in the use of specialized terms and equivalence of foreign words, except for a few cases, and are acceptable in terms of compliance with the approved chapters. The content is compatible with scientific values and theories are not addressed.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی مقاله نقد و بررسی شکلی و محتوایی کتاب فرایند خطمشیگذاری عمومی است که غلامرضا اسکندری، کریم اسکندری، و رسول رنجبران، از اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد و پیام نور، آن را تألیف کردهاند.
راهبرد استفادهشده در بررسی کتاب فرایند خطمشیگذاری عمومی روش تحلیل محتوای کتچام (Ketcham 1982) است.
2. روش تحقیق راهبرد استفادهشده در بررسی کتاب فرایند خطمشیگذاری عمومی روش تحلیل محتوای کیفی است.
ب. معرفی کلی کتاب و تحلیل محتوایی کتاب فرایند خطمشیگذاری عمومی در هفت فصل تنظیم شده است.
فصل دوم در 21 صفحه به موضوع مدلهای فرایند خطمشیگذاری عمومی اختصاص یافته که در آن به مطالبی دربارۀ تقسیمبندی مدلها از نظر عملکرد و زمان پرداخته است.
یکی از مهمترین نارساییهای رویکرد غالب در کتاب فرایند خطمشیگذاری عمومی مبنای عقلانیت کامل است که بهعنوان چهارچوبی برای تحلیل بحث اجرای خطمشی درطول فرایند تدوین خطمشی نمایان میشود.
فصل چهارم کتاب 24 صفحه است که به خطمشیگذاری عمومی در رشتههای علمی دیگر نظیر علم سیاست میپردازد که با تعریف علم سیاست و مفاهیم مرتبط با سیاستپژوهی و تفاوت سیاستپژوهی با تحقیقات کاربردی و درنهایت به نقش نهادهای مختلف در سیاستپژوهی پرداخته است.
بهنظر میرسد مهمترین حسن کتاب فرایند خطمشیگذاری عمومی تلاش نویسندگان محترم آن درجهت رفع کمبود منابع درسی تألیفی در حوزۀ خطمشیگذاری است.
7. نتیجهگیری فرایند خطمشیگذاری عمومی از کتابهایی است که بهقلم سه تن از نویسندگان رشتۀ مدیریت، که به آموزشهای دانشگاهی در این رشته نیز مشغولاند، تألیف و در قالب شش فصل تدوین شده است.