چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثرات عزت نفس، خوش بینی و کنترل ادراک شده بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت از طریق گشودگی به تغییرات سازمانی به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد واحد شهرکرد به تعداد ۳۳۰ نفر در سال ۱۳۹۸ بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه و روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، در بین ۱۷۵ نفر پرسشنامه توزیع شد و ملاک تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی فرضیههای تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی شامل مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد عزت نفس، خوش بینی و کنترل ادراک شده از طریق گشودگی به تغییرات سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تاثیر دارد. عزت نفس بر رضایت شغلی (۴۶۸/۰)، عزت نفس بر تمایل به ترک خدمت (۲۹۰/۰-)، عزت نفس بر گشودگی به تغییرات سازمانی (۳۹۲/۰)، خوش بینی بر رضایت شغلی (۱۵۸/۰)، خوش بینی بر تمایل به ترک خدمت (۱۸۰/۰-)، خوش بینی بر گشودگی به تغییرات سازمانی (۳۸۵/۰)، کنترل ادراک شده بر رضایت شغلی (۲۰۰/۰)، کنترل ادراک شده بر تمایل به ترک خدمت (۲۳۵/۰-)، کنترل ادراک شده بر گشودگی به تغییرات سازمان (۲۵۵/۰)، گشودگی به تغییرات سازمانی بر رضایت شغلی (۲۲۴/۰)، گشودگی به تغییرات سازمانی بر تمایل به ترک خدمت (۳۲۱/۰-) تاثیر داشت.
The aim of this study was to determine the effects of self-esteem, optimism and perceived control on job satisfaction and the tendency to leave the service through openness to organizational change in a descriptive correlational method. The statistical population of this study included all the staff of Shahrekord Branch Azad University in the number of 330 people in 1398. A questionnaire and available sampling method were used to collect data. Based on Krejcie and Morgan table, a questionnaire was distributed among 175 people and was used as a criterion for analysis. In order to test the research hypotheses, descriptive and inferential statistics including structural equation modeling have been used. The results showed that selfesteem, optimism and perceived control through openness to organizational change affect job satisfaction and willingness to leave the service. Self-esteem on job satisfaction (0.468), self-esteem on willingness to leave the service (-0.290), selfesteem on openness to organizational change (0.392), optimism on job satisfaction (0.158), happiness Nose on the desire to leave the service (-0.180), optimism on the openness to organizational change (0.385), perceived control over job satisfaction (0.200), perceived control on the tendency to leave the service (0.235) -) Perceived control on openness to organizational changes (0.255), openness to organizational change on job satisfaction (0.224), openness to organizational change had an effect on the tendency to leave the service (-0.231).
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد عزت نفس، خوش بینی و کنترل ادراک شده از طریق گشودگی به تغییرات سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تأثیر دارد.
به عبارتی، این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا عزت نفس، خوش بینی و کنترل ادراک شده از طریق گشودگی به تغییرات سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تأثیر دارد؟ 2-ادبیات نظری و پیشینه پژوهش 1-2-رضایت شغلی عملکرد سازمان ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و نقش بسیار مهم عامل انسانی در این میان بر کسی پوشیده نیست .
به تصویر صفحه رجوع شود با توجه به مدل فوق، فرضیه های پژوهش به صورت زیر است: Tuten Bressler فرضیه اصلی: عزت نفس، خوش بینی و کنترل ادراک شده از طریق گشودگی به تغییرات سازمانی بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تأثیر دارد.
, (2016), A Study of the Relationship between Self-Esteem of Managers and Organizational Commitment of Employees of Khomeini Social Security Office in Isfahan, 2nd International Conference on New Studies in Educational Sciences, Psychology and Social Studies, Iran, Qom, Islamic Studies and Research Center Soroush Hekmat Mortazavi.
and Aravand, AH, (2017), A Study of the Relationship between Managers' Self-Esteem and Job Satisfaction of Yasuj Red Crescent Society Employees, Fifth Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harms of Iran, Tehran.
The results showed that self-esteem, optimism and perceived control through openness to organizational change affect job satisfaction and willingness to leave the service.