چکیده:
مداخلات مبتني بـر آمـوزش مهـارت هـاي بهوشـياري بـه طـور
فزاينده اي در حال رشد و گسترش هستند. حضور ذهـن عبـارت
است از توجه به طريقي خاص ، معطوف به هدف در زمان حـال و
بدون داوري نسبت به تجربيات دروني و بيروني. غالبا اين حالـت
ذهني از طريق شيوه هاي مختلف مراقبه آموخته مي شـود. ايـن
رويکرد در دهۀ ١٩٧٠ پس از تأسيس کلينيک کاهش استرس در
t,
مرکز پزشکي ماساچوست توسط جـان کبـت زيـن معرفـي شـده
است . از آن زمان به بعـد، بيمـاران بسـياري بـا مشـکلاتي چـون
بيمـاري هـاي قلبـي، سـرطان ، مبتلايـان بـه ايـدز، درد مــزمن ،
مشکلات معدي روده اي وابسته به استرس ، سردرد، فشار خـون
بالا، اختلالات خواب ،افسردگي، اضطراب و وحشت زدگـي از ايـن
روش بهره برده اند.
مهارت هاي بهوشياري مي توانند در تجارب روزمره مورد تمرين
واقع شوندزيرا اساسا روشي است که افـراد مـي تواننـد، حتـي در
دوراني که افسرده نيستند، استفاده کنند. هم چنـين ، چـون ايـن
مهارت ها در موقعيت هاي بـاليني مختلفـي بـه کـار مـي رونـد،
تنوعات بسياري نيز با توجه به موقعيت هاي بـاليني پيـدا کـرده
اند. اين مقاله به طور خلاصـه چـارچوب مفهـومي و رويکردهـاي
تجربي شيوه هاي آموزش بهوشياري کودکان را مورد بررسي قرار
مي دهد
Interventions based on mindfulness skills training are
increasingly developing. The presence of the mind is to pay
attention in a specific way, to the goal in the present and
without judging the internal and external experiences. This
state of mind is often learned through various methods of
meditation. This approach was introduced in the 1970s after
the establishment of the Stress Reduction Clinic at
Massachusetts Medical Center by John Kabat-Zinn. Since
then, many patients with problems such as heart disease,
cancer, people with AIDS, chronic pain, stress-related
intestinal problems, headaches, high blood pressure, sleep
disorders, depression, anxiety and panic. Have benefited.
Consciousness skills can be practiced in everyday experiences
because it is essentially a method that people can use, even
when they are not depressed. Also, because these skills are
used in different clinical situations, many variations have been
found depending on the clinical situation. This article briefly
examines the conceptual framework and empirical approaches
of methods of educating children's consciousness