چکیده:
«سلسلة الذهب» مهمترین و مشهورترین سخن هشتمین امام شیعه است؛ جملهای که به سال 200 هجری در نیشابور، به درخواست جمع زیادی از غیر شیعیان بهویژه اصحاب حدیث، صادر شد. بواسطۀ بازتاب روایت در منابع شیعه و اهل سنت، سلسلة الذهب بسیار محل بحث و گفتگو بوده است. مروری بر پژوهشهای بسیاری که دربارۀ این حدیث سامان یافته، نشان میدهد برداشتهای ایدئولوژیکی همچون توحید و امامت بیش از همه مورد توجه و تأکید بوده است. نوشتار حاضر میکوشد به روش تحلیل تاریخی و با نظرداشت شرایط گفتمانی و تأکید بر هرمنوتیک قصدگرای مولفمحور، هدف و قصد امام رضا (ع) را از انتخاب و بازگفت این حدیث تبیین نماید. نتایج تحقیق نشان میدهد این گزینش کاملا هدفمند بوده است تا مسلمانان و فراتر از آن ادیان توحیدی را به همگرایی دعوت کرده، از آنان بخواهد از تکفیر همدیگر دست بشویند. تتمۀ حدیث در روایات شیعی که بر شرط امامت تکیه کرده نیز در پی ایفای این مقصود است که برای دستیابی به مراتب والای توحید باید به معارف اهل بیت علیهمالسلام چنگ زد.
The "Golden Chain" is the most important and famous speech of the eighth Shiite Imam; The sentence was issued in 200 AH in Neishabour, at the request of a large number of non-Shiites, especially the companions of hadith. Due to the reflection of the narration in Shiite and Sunni sources, the Golden Dynasty has been much debated. A review of the many researches that have been organized on this hadith shows that ideological concepts such as monotheism and Imamate have been the most emphasized. The present article tries to explain the purpose and intention of Imam Reza (as) from the selection and retelling of this hadith by the method of historical analysis and considering the discourse conditions and emphasizing the author-oriented hermeneutics. The results of the research show that this choice was completely purposeful in order to invite Muslims and beyond the monotheistic religions to converge and ask them to stop excommunicating each other. In order to prove this hypothesis, we showed that the completion of the hadith in Shiite narrations that rely on the condition of Imamate is different from the first part in terms of narrator and purpose.
خلاصه ماشینی:
در مورد اسناد بايد گفت امام رضا (ع ) در نقل حديث براي غير شيعيان ، به تناسب گفتمان عصري و انتظارات مخاطبان ، براي سخن خويش سلسلۀ سند ارائه کرده ، حلقه هاي اين اسناد را تا پيامبر (ص ) ادامه مي دادند؛ دقيقا به همين دليل ، رجاء بن أبي الضحاک ـ مأمور انتقال امام از مدينه به مرو ـ در گزارش از رخدادهاي سفر آورده است : «در هيچ شهري از شهرها فرود نمي آمديم ، مگر آنکه مردم به سراغ علي بن موسي آمده ، از مسائل مهم ديني خود سوال مي کردند.
طرح مسئله در اين مقاله به دنبال پاسخ به اين پرسش خواهيم بود که امام رضا (ع ) از چه رو، از ميان هزاران حديثي که ميتوانستند انتخاب کنند و بر مردم بخوانند، حديث سلسلۀ الذهب را برگزيدند؟ به بيان ديگر، ميخواهيم بدانيم که اولاً، محتواي حديث ، چه تناسبي با شرايط زماني و مکاني جهان اسلام و به صورت ويژه شهر نيشابور داشت ؛ ثانياً، دوران خلافت مأمون ــ موسوم به عصر طلايي در فرهنگ اسلامي (معلوف ، ١٩٩٢م ، ٧٧٦) ــ چه اقتضائاتي داشت و اين روايت چه ارتباطي ميتوانست با آن برقرار نمايد؛ و ثالثاً، مخاطبان با شنيدن اين حديث ، بيش از همه چه پيامي برداشت کردند.