چکیده:
حمل ونقل درون شهری یکی از عناصر اصلی سامانه شهری است که دسترسی شهروندان را به کاربری ها و موقعیت های مختلف شهر مهیا می سازد. از دیدگاه مهندسان ترافیک، قطار شهری به عنوان نوعی از حمل ونقل شهری در اولویت درجه یک راه کارهای بهبود وضعیت تردد و کاهش تاخیرات محسوب می شود که می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر محیط شهری و شاخص های تعیین کننده کیفیت آن داشته باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار احداث سامانه ریلی درون شهری (خط یک) بر کیفیت محیط شهر شیراز انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش های گردآوری داده های کمی، توصیفی-تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای- اسنادی و میدانی است که در بخش میدانی از ابزار پرسش نامه بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه استفاده کنندگان از متروی شهری شهر شیراز بوده اند که حجم نمونه ۱۵۰ نفر تعیین شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد احداث قطار شهری منجر به آسایش اجتماعی و روانی، افزایش ایمنی و امنیت، افزایش سرعت جابه جایی مسافران، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و افزایش عدالت اجتماعی، کاهش هزینه سفر، افزایش اعتماد به انجام فعالیت های تجاری، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی و کاهش استفاده از انرژی، دسترسی آسان، اثرات کاربری و اشغال زمین در محدوده مورد مطالعه شده است.
Intra-city transportation is one of the main elements of the urban system that provides citizens with access to various uses and situations in the city.From the point of view of traffic engineers, urban trains, as a type of urban transportation,are considered as a first-class priority in improving traffic conditions and reducing delays,which can have positive and negative effects on the urban environment and its quality determinants.Be In this regard, the present study has been conducted with the aim of investigating the effects of the construction of intra-city rail system on the quality of the environment of Shiraz city.This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and descriptive-analytical method.The data collection method is based on library-documentary and field studies that use a questionnaire tool in the field section.The statistical population of the study is all users of Shiraz metro, which is a sample size of 150 people.Finally, structural equation modeling has been used to analyze the collected data.The results of the research show that the construction of urban trains leads to social and psychological comfort, increase safety and security, increase the speed of passenger movement, increase Travel capacity and increased social justice, reduced travel costs, increased confidence in business activities, reduced air pollution,reduced noise pollution and reduced energy use,easy access,land use and land use in the study area.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد احداث قطار شهری منجر به آسایش اجتماعی و روانی، افزایش ایمنی و امنیت ، افزایش سرعت جابه جایی مسافران ، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و افزایش عدالت اجتماعی، کاهش هزینه سفر، افزایش اعتماد به انجام فعالیت های تجاری، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی و کاهش استفاده از انرژی، دسترسی آسان ، اثرات کاربری و اشغال زمین در محدوده مورد مطالعه شده است .
کاظمیان و همکاران (١٣٩٤) در پژوهشی به بررسی مزیت های حمل ونقل ریلی درون شهری نسبت به جاده ای ، براساس رویکرد توسعه پایدار (مطالعه موردی : خط ٤ متروی تهران ) پرداخته اند که با توجه به تأثیرهای شگرف زیست محیطی از حمل ونقل ریلی باوجود محدودیت های خاص مربوطه و نقش انکارناپذیر مترو در کاهش خسارات و هزینه ها، برآورد و تخمین ارزش اقتصادی صرفه - جویی شده توسعه این نوع از حمل ونقل نسبت به جاده ای و ارزیابی اقتصادی - زیست محیطی آن ، برای نشان دادن ارزش اجتماعی این زیرساخت پیشنهاد شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته ها براساس بررسی های انجام شده و با توجه به پیشینه پژوهش ، می توان بیان کرد آثار احداث قطار شهری در ٤ مؤلفه کلی قابل دسته بندی هستند که در جدول ٣ ارائه شده است .
Zheng (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه آثار احداث قطار شهری در شهر شیراز با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار آموس مورد بررسی قرار گرفته است که مدل پژوهش در قالب شکل ٢ ارائه شده است .
Light Rail Transit in Hamilton: Health, Environmental and Economic Impact Analysis, Social Indicators Research Journal, Volume 108, 329-350.