چکیده:
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که به بیانگرترین عنصر سینمایی بدل شده و مفهومی گسترده دارد. این مسئله که سایه پدیدهی قابل خوانش بوده و همچنین تحلیل آن از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است، مساله کلیدی این مقاله میباشد. بسیاری از سبکهای سینمایی از قابل خوانش بودن این ابزار برای انتقال سریع مفاهیم درونی فیلم به مخاطبانشان استفاده کردهاند. در این مقاله با تکیه بر روش توصیفیتحلیلی سعی شده است، مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم مورد تامل قرار گیرد. بنابراین در این راستا ضمن بررسی کارکردهای معنایی سایه، به تحلیل مفاهیم سایه و کارکرد آن در فیلم نوآر پرداخته شده و در نهایت فیلم شاهین مالت به عنوان نمونهای مطرح در این سبک، با تاکید بر فرم و اندازه سایه که در برگیرنده مفاهیم پنهان در ارتباط با کاراکترها هستند، تحلیل و بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
تبیین کارکردهای معنایی گرافیک سایه در سینما مطالعه موردی: فیلم شاهین مالت غزاله اکبری 1 *، پژمان دادخواه 2 ، امیرحسن ندایی 3 تاریخ دریافت: 21/03/1400 تاریخ پذیرش: 24/04/1400 کد مقاله: 80538 چکـیده سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که به بیانگرترین عنصر سینمایی بدل شده و مفهومی گسترده دارد.
3- پیشینه تحقیق طبق گواهی پایگاههای ایراندک، سیکا و نورمگز پژوهشهای مرتبط به شرح زیر است: الف- پایاننامه: «زیباییشناسی سایهپردازی در سینما»، دانشگاه هنر،1390، دانشکده سینماتئاتر، کارشناسیارشد سینما، کیانوش جهاندیده در این پایاننامه به تحلیل چگونه آفریده شدن سایه در سینما از لحاظ ابعاد فرهنگی و تحولات تاریخی آن در سده بیستم میلادی و همچنین به نقش سایه در ژانرهای مختلف همچون گانگستری، وحشت، رئالیسم شاعرانه و فیلم نوآر پرداخته و قبل از بررسی سایه در مدیوم سینما، نخست به طور مختصر به بررسی ریشههای سایه در ادبیات و فرهنگ عامه مردم ایران و جهان نیز پرداخته شده است.
بنابراین نورپردازی هنری است که میتوان به کمک آن جلوههای تصویری را ایجاد کرد و با تکنیکهای خلاق نورپردازی و هنر آرایش و کنترل نور، به سایه در سینما رسید، که در برخی سبکهای سینمایی شخصی و همچنین ژانرهای سینمایی، پدیدهای برای رسیدن به مفاهیم زیباییشناسانه است (میلرسون، 85:1369).
به تصوير صفحه مراجعه شود شکل 7- نمای از فیلم "شاهین مالت" نتیجهگیری سایه در سینما ریشه در ادبیات دارد و در هر دوره تاریخی و نیز در هر ژانر و سبک فیلمسازی شخصی در بردارنده مفاهیم مجزا است که هنرمند با درک این مفاهیم جنبههای پنهان، از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد درام استفاده کرده است.