چکیده:
شعر زیباییهایی دارد که شناخت آنها با چند مبحث سر و کار دارد. کاوش در بیرونیترین لایه شعر، مربوط به الفاظ بیت است که مربوط به علم بدیع میشود. پس از این لایه، علم بیان است؛ اما آن زیبایی پنهانی که برای یافتن آن، دقّت و تمرکز کافی نیاز است، زیبایی مربوط به بلاغت و دانش معانی است و در آفرینش هنری و زیبایی شعر نقش مؤثّری دارد. یکی از مهمترین وظایف بلاغت به ویژه علم معانی، آن است که یاریگر انسان در انتقال درست تفکّر و احساس درونی خود میباشد. حافظ از شاعران توانای قرن هشتم است که از زبانی توانا برخوردار است و در بکارگیری شگردهای معانی شاعری قدرتمند و ماهر است. در این مقاله که به روش کتابخانهای نوشته شده است، به بررسی معانی قصر در غزلیات حافظ شیرازی و سنایی غزنوی پرداخته شده است، نتایج تحقیق نشان میدهد که هنرمندی حافظ در کاربرد این قسم از معانی، گاهی به زیرساخت جملات نفوذ کرده است؛ طوری که در روساخت جملات نمیتوان به راحتی آن را دریافت.
Poetry has beauties whose recognition of which deals with several topics. Discovering the outermost layer of poetry is related to the words of the couplet which is related to rhetoric science. After this layer is the expression science; but the hidden beauty that requires enough attention and concentration to find is the one related to rhetoric and knowledge of meanings and plays an effective role in the artistic creation and poetry beauty. One of the most important tasks of rhetoric, especially semantics, is to help human in the accurate transmission of his inner thoughts and feelings. Hafez is one of the powerful poets of the eighth century who has a powerful language and is influential and skilled in applying the techniques of the meanings of poetry. In this article the meanings of the palace in the Hafez Shirazi and Sanai Ghaznavi’s odes have been studied and the method is librarian. The results of the research show that Hafez’s art in applying such meanings penetrates the framework of sentences in a way that it cannot be easily obtained in the superstructure.