چکیده:
فهم نحوۀ ادراک مردم و مدیریت آن ازجمله مأموریتهای اصلی هر رسانه بهمنظور پیشبرد اهداف خود و در جهتِ انگارهسازی در بین اذهان عمومی است. این مهم در فضای رسانهای جمهوری اسلامی ایران، که روزانه مورد هجمۀ رسانهای نظام سلطه قرار میگیرد، اهمیت دوچندانی مییابد، تا حدی که رهبر انقلاب آن را مهمتر و بسترساز اثرگذاری جنگ اقتصادی دانستهاند. بر این اساس، هر رسانه، مبتنی بر اهداف و مأموریتهای خود، راهبردهایی را برای هدایت افکار عمومی در پیش میگیرد؛ شناسایی این راهبردها مستلزم رصد دقیق آنها و یا دسترسی به اسناد بالادستی آنهاست. نقص این روش در آن است که میزان اثربخشی هر راهبرد مشخص نشده است و گاهی شیوههای بهکارگرفتهشده در راهبردها مبهم خواهند بود. در این پژوهش تلاش شد تا با تمرکز بر جامعۀ هدف رسانهها، راهبردهایی که در هدایت افکار عمومی مؤثر واقع شدهاند شناسایی شوند. لذا در ابتدا اقدام به مصاحبۀ نیمهساختارمند با 1,250 نفر از مردم تهران شد و پس از آن با بهرهگیری از رگرسیون لجستیک و آزمون همبستگی تلاش شد تا باور عمومی، که تحت تأثیر هریک از چهار رسانۀ ماهواره، شبکههای اجتماعی، صداوسیما و تارنماها شکل گرفته است، تبیین شود. نتایج گویای آن بود که فضای تقابلی جدیای میان رسانهها در عرصۀ هدایت افکار عمومی وجود دارد و در این فضا شبکههای اجتماعی غالباً در اختیار جریان غیرانقلابی، و تارنماها در دست جریان انقلابی اند.
Understanding how people perceive and manage is the most important mission of any media. This issue is important in the media environment of the Islamic Republic of Iran, which is in the media war, and the Iranian leader in 2018 introduced the media war as an introduction to the economic war. Identification of the strategies of each medium requires regular observation or access to their upstream documents. The flaw of this method is that the effectiveness of each strategy is not determined and, sometimes, the techniques employed in the strategies would be ambiguous.In this research, it was attempted to identify strategies that are effective in guiding public opinion by focusing on the target community of the media. So, firstly, 1250 people from the city of Tehran were interviewed and then using logistic regression and correlation test, the public opinion that was formed by satellite, social networks, national television and news sites, were explained.
خلاصه ماشینی:
لذا در ابتدا اقدام به مصاحبه نيمه ساختارمند با ه١,٢٥ نفر از مردم تهران شد و پس از آن با بهرهگيري از رگرسيون لجستيک و آزمون همبستگي تلاش شد تا باور عمومي ، که تحت تأثير هريک از چهار رسانه ماهواره ، شبکه هاي اجتماعي ، صداوسيما و تارنماها شکل گرفته است ، تبيين شود .
١ بر اين اساس ، چهار رکن اصلي در فضاي هدايت افکار عمومي که در اينجا مورد بررسي قرار گرفته است عبارت اند از: صداوسيما (راديو و تلويزيون )، شبکه هاي اجتماعي مجازي ، شبکه هاي ماهواره اي ، سايت هاي اينترنتي .
در حقيقت ، تلاش بر اين است که با بررسي فضاي فکري جامعه ، محورهايي که از طريق رسانه هاي مختلف بر اذهان عمومي نقش بسته اند شناسايي شوند و در گام بعد، تکنيک هاي اعمال شده براي مؤثر واقع شدن آن استراتژي ها تبيين شوند.
بحث و نتيجه گيري با توجه به مباحث ارائه شده در توصيف و تحليل فضاي ادراکي جامعه بايد بيان داشت که تقابلي جدي بين رسانه ها در عرصه هدايت افکار عمومي وجود دارد و در اين فضا، شبکه هاي اجتماعي غالبا در اختيار جريان غيرانقلابي و سايت ها در دست جريان انقلابي است .